CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, May 31, 2004

Psikologi kanak-kanak

Fuuhh.. macam hebat je tajuk entry kali ni. Sebenarnye aku bukan tahu sangat bab kanak-kanak ni, apatah lagi pakar dalam bidang psikologi kanak-kanak. Aku pun masih bujang dan tentunya belum memiliki anak sendiri. Aku sekadar ingin berkongsi pengalaman dan perbincangan bersama emak.

Adik aku yang kedua bongsu, kini berusia 10 tahun. Dia adalah seorang yang bermasalah untuk membuat kerja sekolah, terutamanya yang melibatkan pembacaan dan penulisan yang banyak. Terutama karangan dan yang melibatkan bahasa asing spt BI dan BA. Bukan dia takleh buat tapi, malas. Di rumah, dia mesti diperhatikan sepanjang masa dia membuat kerja sekolah. (letih le kita yg kena jadi penunggu ni)

Di sekolah, dia hanya takut pada guru Bahasa Arabnya sahaja. Itu pun setelah dibantai oleh guru tersebut sehingga menangis. Setiap hari, guru tu berpesan, bawa buku, buat kerja sekolah. Dah selalu kena piat telinga. Tapi, tak serik. Bila dah masuk bulan ke empat. Guru dia rasa dah takleh bagi muka. Dimarahnya adik aku, hingga menangis. (Adik aku yg sorang ni, kebal dari menangis. Kalau menangis, maknanya dia betul2 sakit) Sejak dari tu, adik aku sentiasa siapkan kerja sekolah Bahasa Arab. Tulisan pun boleh jadi better than sebelumnya.

Tapi, time guru tu cuti bersalin, datang guru ganti, adik aku mula buat perangai lama. Di rumah bukannya tak suruh dia buat kerja sekolah. Mulut kakak2 ni, dah lenguh dok suruh dia buat kerja sekolah. Nak tunggu dia buat kerja sekolah, nak cek beg dia tiap2 hari, naik boring jugak. Sebelum aku kerja, boleh juga la aku tengok2kan utk beberapa minggu. Bila dah start kerja, mood aku utk jaga dia punye kerja sekolah dah langsung takde.

Aku bincang dengan mak, camne le dengan adik yang sorang ni. Si adik sebenarnya ade sikap mencabar. Di sekolah, dia mencabar guru. Dia ingin melihat sejauh mana guru tegas dengan kata2 mereka dan sejauh mana guru akan lakukan sehingga dia betul2 buat kerja sekolah. Bila guru BA dia buat camtu, dia rasa dia tak boleh main2 dengan guru tersebut. Tapi, bila datang guru lain yang buat endah tak endah, dia mula perangai balik. (alaa.. cikgu bukannye kisah pun kalau tak siap kerja sekolah)

Pernah satu kejadian berlaku. Salah seorang guru geram dan mengancam untuk memotong telinganya kalau dia tak dengar cakap. Dia boleh menjawab "Kalau mu'allim tak potong telinga saya, saya potong telinga mu'allim". Huuu... haru.. haru.. mesti bengang punye guru tu. Haa.. sape yg nak disalahkan. Guru yang mengancam dengan perkara yang tak realistik, atau murid yang tahu, guru takkan buat macam tu.

Kat rumah, kami gunakan teknik memuji. Memuji kelebihannya, dah pasti dia merasakan dirinya penting. Dan dia akan sedikit demi sedikit melaksanakan kerjanya.

Perbincangan dengan mak, mengingatkan aku perangai2 anak2 murid aku. Apa yang aku lakukan hari ini untuk mendenda mereka, aku tak boleh menggunakannya pada esok hari. Sebab esok hari mereka dah tak rasa takut dengan denda yang aku kenakan. Yee laa.. takkan aku nak pukul anak orang hingga jadi kes dera. Aku pun ade rasa belas kasihan jugak. Sebagai guru, aku sendiri kena kreatif untuk menarik minat pelajar belajar dalam masa yang sama berdisiplin dengan pelajaran masing2. Dan setakat ni, nyata aku belum berjaya.

Dari pengalaman aku yang tak seberapa ni, aku dapati ada dua sikap yang ade pada kanak2(mungkin tak semua), iaitu mencabar orang2 tua, dan kreatif dalam tindakan mereka. Kita pun boleh jadi tergamam dengan kanak2 yang tak disangka2 boleh cakap macam2 yang pastinya menguji kita @ memberi kelucuan pada si pendengar.

Kesimpulan yang aku dapat:
* Kanak2 akan menguji ibubapa, guru2, kakak2, abang2 @ siapa yang besar dari mereka untuk melepaskan diri @ mendapat sesuatu.
* Kalau orang2 tua ni mengalah, mereka akan menggunakan teknik tersebut yang boleh mengalahkan orang2 tua ni.
* Orang2 tu kena kreatif untuk menyampaikan yang baik dan buruk kepada kanak kanak dan mesti tegas dengan pendirian mereka.(pandai pandai le nak mempertahankan ape yg nak bg kat budak tu dan ape yg taknak bagi)

1 comments:

Anonymous said...

membaca seluruh blog, cukup bagus