CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, May 26, 2004

Persediaan...

Yeaa.. yeaa.. esok ade sambutan hari guru kat sekolah. Suka ati aku tak yah mengajo. Heee ;-D Esok aku sertai persembahan guru. Nasyid dan dikir barat. Huuuwaaa... kena berdikir le aku esok. Aku sendiri bile dengar org @ lagu dikir barat, aku dah tahan perut nak tergelak. Ntah le, aku rasa lucu dengar loghat kelate ni, lebih2 lg bila dinyanyikan dlm dikir barat. Tadi, masa latihan kat sekolah, aku dah gelak2 nak berdikir dlm loghat Kelantan. Aku sendiri rasa lucu bila aku nyanyikan lagu dikir tuh.

Balik sekolah, konon nak practice le. Huh.. kene gelak dek adik2 aku pulok. Diorang kate, aku punye sleng cam org siam. Tu le. Biasanya keluarga aku cakap luar (bahasa BM biasa). Tup.. aku kene kecek klate pulok. Haru.. haru.. Tapi, seronok gak. Pengalaman baru.

DIKIR NASIHAT GURU

Murid muri ku semuo
Dengalah pesane dari ambo
Dari ambo cik gu demo
Harap dapa' denga semo
Untuk maso depe demo

Maso guru ngaja berilah perhatie
Jange duduk koya atau pun usik kawe
(2x)

Murid2 yang ku saye
Kade kade hati jadi gere
Bui kijo dia tok buak
Nok pulok raso sie
Dale hati dok pende

Jadike pelajare perkaro ye utamo
Sebagai bekale utk maso depe demo
(2x)

Murid2 ku semuo
Jange malah buat kijo skoloh
Kalu dapat markah rendoh
Nanti ibu bapo maroh
Hati kito jadi susoh

Bilo mok pok maroh dia pun mari skoloh
Cik gu serbo saloh semuonyo jadi leloh
(2x)

Mari pagi pule pete
Nok beri ilmu pada anok bangso
Demi murid yang tersaye
Semugo demo berjaya
Agar tidok putih mato

Hormatlah guru demo pada setiap maso
Semoga berkat ilmu sapa bilo2
(2x)

Murid2 ku semuo
Hanyo ini pesane ambo
Harap jange saloh sangko
Buke ambo nok ngato
Tapi harap berwaspado

Hanyo ini sajo yang dapat disembahke
Maaflah kironyo tersilap perkatae
(2x)


Heee :-D Angkat tangan siapa yang tak faham. Huihh... ramainya. ;-D

Aku pon sebenarnye rasa sedih. Esok juga kiranya perpisahan secara tak langsung aku dengan murid2 aku. Sebab bila diorang buka sekolah, perkhidmatan aku sebagai guru ganti dah tamat. Huuu... aku akan rindukan kerenah nakal anak2 murid aku. Tak puas lagi rasanya aku mencipta kreativiti utk mengajar anak2 murid aku. Aku akan rindukan keriangan mereka belajar dan rintihan penat mereka waktu mewarna masa mata pelajaran pendidikan seni.

Dan aku akan terus merindui zaman persekolahan yang telah aku tinggalkan...

0 comments: