CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, May 15, 2004

744 Family (ii)

Petang tadi aku pegi hospital melawat bapa saudaraku yang di tahan wad kerana pelbagai penyakit. Dia masuk spital asalnya sebab paru-paru. Tapi, biasa le. Dan kena tahan kat wad, macam2 le penyakit yang timbul. Darah tinggi le, kencing manis le. Ha, tu le penyakit2 orang Malaysia.

Berjalan melintasi beberapa wad, naik lif, mencari-cari pesakit, mengingatkan aku pada masa2 lalu ketika menjaga arwah nenek. Aku lebih arif tentang hospital Kuala Terengganu dan Pusat Perubatan UM dari Hospital KB. Dua hospital tu lah aku selalu panjat (eh… bukan, selalunya naik lif kecuali masa electricity terputus) untuk menjaga arwah nenek sehingga akhir hayatnya.

Ketika dia menghembus nafas terakhir, aku taknak nangis, sebab aku tahu, aku dah jaga dia berbulan2. Menyuap makanan, minuman, mengurut2 apabila dia mengerang sekali sekala, menukar lampinnya. Tapi, air mata tetap melimpah. Dadaku sebak, aku tak boleh berkata2. Kolam air mataku akan pecah sekiranya mulut meluah kata. Lebih2 untuk menyampaikan salam kepadanya dari anak2nya yang jauh di rantau.

Aku insaf menilai balik apa yang telah aku curahkan padanya. Aku tak tahu apakah arwah selesa dengan setiap layananku? Apakah arwah redha dengan apa yang telah aku lakukan kepadanya? Adakah tindakan2 aku yang telah menyakitinya? Aku khuatir andai ada aku terkasar bahasa, perbuatan yang menyebabkan arwah terasa. Maklum le, aku yg sihat ni dok lame2 kat spital, ada masanya datang keboringan dan kemalasan.

Inilah pertama kali aku melihat insan berada di penghujung kehidupan di dunia. Ini juga pengalaman pertama aku sama2 menguruskan jenazah. Siapa lagi yang sepatutnya memberi khidmat sebelum jasad di usung ke liang lahad, melainkan anak cucu sendiri.

Dadaku sebak kembali mengingati detik waktu sewaktu menjaganya, saat dia meninggalkan kami semua. Inilah sahaja peluang aku untuk berbakti kepada peneraju keluarga 744, sekaligus memberi bantuan kepada keluarga 744.

Sejak detik perginya arwah nenek, kesunyian merajai rumah 744 di Kuala Terengganu. Aku rindu. Rindu pada keriuhan rumah itu. Rindu pada perkumpulan semua keluarga di rumah yang penuh sejarah itu. Rindu pada kasih sayang arwah nenek walaupun dia tak pernah tunjuk.

Kerana itu, aku ingin mengabadikan 744 dalam hati aku. Kenangan manis mahupun pahit, aku nak biar ia terus mekar dalam diri aku. Walau suatu hari nanti, rumah itu hanya jadi sebutan di kalangan kami, aku tetap mahu generasi2 aku kelak mengetahuinya. Kerana di sini aku belajar erti kekeluargaan. Di sini aku belajar tolong menolong. Di sini aku belajar erti pengorbanan.

Air mataku menitis kembali…

0 comments: