CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, May 09, 2004

Sukan sekolah

Aku balik dari hari sukan sekolah aku semalam, terus bergegas ke depan komputer. Alamak, ade notis lah pulak! Jangan guna! Sorry. Windows corrupt. Maybe caused by viruses! Semua penghuni rumah cam takde arah nak buat bila komputer takleh guna. Kalau tak, 24 jam dok depan komputer. Nasib baik le ade adik aku yang pakar komputer. Alhamdulillah, hari ni dah dapat guna. Takde la nak kena bawak pi kedai.

Aku tanya mak, semalam. Kenapa le kanak2 ni tak reti letih? Jawapnnya sebab dia tak fikir dan emosi. Masa hari sukan semalam, tugas aku hanya mengawal budak2 pasukan aku supaya diorang tak merayau tak tentu hala. Tapi, dah dekat tengahari, aku dah rasa letih. Dah tak larat nak menyuruh budak2 tu masuk khemah.

Pasukan aku yang ramai sekali pelajar lelaki, tinggal berape kerat je dalam khemah. Pasukan sorak yang aku wujudkan bertujuan untuk mengawal keadaan, dah pergi entah ke mana. Kata diorang dah takde semangat tengok asyik kalah je. Kesian murid2 pasukan aku. Tapi, aku pun nak tolong camne. Yang main diorang. Yang kalah pun diorang. Aku hanya boleh bagi semangat je dan tolong tenangkan diorang.

Ishhkk... budak2 ni, aku letih, diorang tak rasa letih ke? Bukannya nak duduk diam2. Dok merayau tak tentu hala. Orang tengah buat pertandingan sukan kat tengah padang, diorang buat lumba lari tepi padang. Aku rasa, aku ni, 10 minit sekali suruh bebudak tu masuk dalam khemah.

Aku suka tengok perangai budak2 bertanding sukan. Macam2 gaya. Ada tu, masa lari berganti2, baton yang perlu dipaskan pada kawan, dibalingnya. Ya Allah, budak ni. Sape lah ajar baling camtu. Masa pertandingan larian, yang kecik lari laju. Cuba bayangkan macam mana si kecik tu lari dengan lajunya? Bersemangat aku tengok. Macam2 gelagat dan gaya budak2 berlari. Yang aku ni, duduk dengan pasukan sorak rumah sukan aku, naik semangat lebih dari budak2 tu. Sekali ingat, rasa malu pulak kalau aku dapat tengok balik perlakuan aku.

Ada budak yang tengah2 main, tetiba berhenti, terpengung tak tahu nak buat ape2. Sampai le cikgu suruh dia lari balik ke kawan2 yang sedang menanti. Padahal diorang dah dilatih masa hari latihan sukan.
Tu belum part ibu bapa lagi. Ha ha ha :-D Ketawa kuat aku tengok golongan bapa dok berlari dalam guni.

Dalam banyak2 hadiah yang disediakan, satu pun aku tak dapat. Pasukan aku pulak dapat nombor last. Aku tak kisah pun. Tapi, aku kesian sangat kat murid2 tu. Semangat bukan main. Tapi bila main, ade le yang buat silapnya (biasa la, gabra). Yang kat bawah khemah, kecewa melihat kawan2 diorang. Aku tenangkan diorang. Jangan putus asa. Tahun depan ada lagi. Bagi yang darjah enam, kat sekolah menengah aktifkan diri dalam sukan dan permainan.

Belon yang digunakan untuk perasmian di bahagi2kan pada budak2. Ada yang terlepas ke udara. Aku lihat belon tu bersendirian mengapungkan diri di udara. Naik, dan naik lagi terus ke atas. Semakin lama semakin tinggi, semakin kecil pada pandangan mata. Apakah yang akan berlaku pada belon2 tu? Seperti kehidupanku. Perjalananku makin lama makin jauh. Satu masa akan sampai ke destinasi. Tapi, nasibku di tengah perjalanan tidak ku ketahui. Pengakhirannya bagaimana juga tidak ku ketahui.

Anak murid aku yang duduk kat sebelah aku turut melihat apa yang kulihat. Dalam fikirannya mungkin terlintas "Apalah yang istimewanya belon mu'allimah tengok tu?"

0 comments: