CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, June 01, 2004

Apa Nak Jadi?

Aku perhatikan, kebelakangan ni, begitu kerap jenayah yang seruis berlaku. Sehingga jenayah-jenayah tersebut seolah-olah perbualan harian yang biasa didengar sahaja. Pembunuhan berlaku hampir setiap hari. Ada je laporan pembunuhan yang terpapar di dada dada akhbar tempatan. Tu kira kes dalam negara yang dilaporkan. Agaknya yang kalau ditambah dengan kes yang tak dilaporkan, tak tahu le aku, berapa purata kes jenayah berlaku setiap hari.

Apa yang dah jadi dengan manusia sekarang? Aku sendiri rasa tak selamat walaupun berada di area yang agak selamat. Aku rasa takut untuk melahirkan generasi yang bakal lahir pada zaman yang manusia sudah hilang peri kemanusiaannya. Begitu murahkah nyawa manusia hingga dibunuh sesuka hati? Begitu hinakah manusia hingga hilang sudah rasa belas pada sesama manusia? Malah si nenek tua yang tak punya ape pun, menjadi mangsa. Anak kecil yang tak tahu ape, turut menjadi mangsa 'kebinatangan' manusia2 yang tak berakhlak ni.

Di mana silapnya? Siapa yang perlu bertanggungjawab? Di manakah peranan setiap anggota masyarakat? Aku kira persoalan2 ni dah terlalu banyak diutarakan. Dari pelajar di sekolah rendah hinggalah ke para doktorat dan profesor, juga dato'2 pemerintah. Aku ingat lagi, masa belajar karangan sejak di sekolah rendah, tajuk berkaitan akhlak @ moral tak pernah terlepas. Tapi, jenayah tetap berlaku sedangkan yang melakukan jenayah ni, yang dah belajar mana buruk, mana baik. So, mana? mana? mana silapnya?

Yang penting sekali aku tanyakan pada diriku, apa sumbangan aku untuk memperbaiki semua ini, walaupun sedikit?

1 comments:

Anonymous said...

membaca seluruh blog, cukup bagus