CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, May 19, 2004

Hangat

Aku hangat hati hari ni. Hangat dengan perangai anak2 murid aku yang ntah ape2 hari ni. Aku rasa dah habis cara aku buat untuk tarik perhatian budak2 tu supaya dapat belajar dengan baik. Aku dah berjaya kawal kelas supaya tak berjalan2 waktu aku mengajar. Biasanya, anak murid aku dengar cakap aku. Tapi, hari ni pelik sikit. Aku cam tunggul kat depan kelas. Aku mengajar kat depan, diorang mengajar kat belakang. Ade yang berangan2 ntah ke mana. Kalau sorang dua boleh le tahan. Ni, hampir satu kelas. Nak denda pun, dah habis cara dah. Bukan diorang gerun, malah berebut2 nak kena denda. Punya hangat hati aku. Sabar je la...

Kalau sekumpulan lelaki dan perempuan dihimpun dalam satu perbincangan. Kemudian diberi satu topik berkisar tentang kekeluargaan. Korang rasakan, apakah topik yang paling HANGAT?

Beberapa hari lepas. Secara tak sengaja, aku terperangkap dalam satu perbincangan hangat guru2 yang sedang melepak kat bilik guru. Sebenarnye lebih pada perkongsian pengalaman. Aku sekadar mendengar. Tak masuk campur. Maklum le, cerita orang2 dah kawin. Aku ni single lagi. Takdak pengalaman. So, takleh le nak komen benda yang kita tak tahu realitinya.

Rupa-rupanya Kak X bermadu. Aku ingat nak dok kejap je kat bilik guru tu. Terdengar topik yang menarik, terus aku melekat. Bukan ape, sekadar mencedok pengalaman orang lain.

Kak X kata, dia boleh layan mesra suami dia sekarang kerana dia dah maafkan suami dia. Ape yang dah berlaku lama dulu (aku pun tak tahu berapa lama dah dia kena madu), dia anggap sebagai satu kesilapan suami dia. Bagi kak X, setiap manusia tak boleh lari dari melakukan kesilapan. Dan itu adalah kesilapan suaminya. Dia sebagai manusia biasa, memaafkan kesilapan orang lain dan menerimanya dengan redha sebagi ujian dan dugaan dari Allah.

Tak sakit hati? Oh, no. Sape yang tak sakit hati. Jauh dilubuk hatinya, luka lama masih ada parutnya. Ada kalanya nafsu membisikkan dalam hatinya untuk memiliki semula suaminya sepenuhnya. Tapi, itu bukan doa. Sekadar bisikan syaitan.

Kak X selalu berfikir. Sekiranya dia bercerai, dan ditakdirkan berkahwin lain, dia belum tahu suaminya kelak adakah sebaik suaminya kini. Daripada jatuh ke tangan lelaki yang tidak bertanggungjawab, baginya lebih baik dia kekal bersama suami, yang aku sendiri klasifikasikan sangat baik, walaupun terpaksa hidup bermadu.

Kak X sebenarnya bertuah. Aku doakan dia mendapat tempat yang tinggi di sisi Allah. Menurut cerita kak X, suami dia seorang yang penyabar, sayang padanya dan anak2. Tak pernah tinggi suara pada kak X, apatah lagi mengasarinya. Kalau kak X marah2, suami dia hanya mendiamkan diri. Suami dia memahami dia. Berjiwa lembut. Anak2 diberi perhatian dan kasih sayang. Dan anak2 pun sayang pada ayah mereka. Sejak berkahwin lain, suami kak X tak pernah abaikan tanggungjawabnya. Kak X diberi pembantu rumah.

Kalau suami kak X balik ke rumah, dia akan bawa kak X jalan2. Dia tak benarkan kak X masak. Kak X pun memang malas masak. Tapi, kak X kata, sesekali suami dia balik rumah, nak juga dia menghidang masakan dari air tangan dia. Tapi, nak buat camne. Si suami nak jaga hati isteri, dibawanya isteri makan angin.

Ade guru tanya. Kak X tak pernah ke buat kerja bodoh? Ye laa.. ade sesetengah org tu, bila sakit hati mengatasi akal dan iman, ade yang sampai nak bunuh diri. Kak X kate, satu je yang dia buat, yang dia rasakan paling bodoh. Kak X undur kereta, suami dia dalam kereta kat belakang. Dia sedar suami dia ada. Suami dia pun tekan hon berkali2. Tapi, dia dengan sengaja langgar kereta si suami. Masa tu dia hanya rasa nak lepas kan geram yang amat sangat. Suami dia, tak cakap ape2, baiki kereta yang rosak teruk la jugak.

Kak X jugak bertuah dapat madu yang sekadar NAK BERSUAMI, BUKAN nak SUAMINYA. Dan rupa-rupanya, si suami dah pergi memohon petunjuk dari Allah di depan Kaabah sebelum membuat keputusan berkahwin satu lagi.

Last sekali, kak X berpesan, kalau suami nak kawin lain, kena keras dan tegas sikit. Bukan sebab hati semata2. Tapi, kerana kehidupan bukan semudah yang di sangka.

0 comments: