CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, May 11, 2004

Tak de idea

Kalau ikutkan, banyak isi2 karangan aku. Tapi, aku malas nak mengarang.

Cuma, buat renungan semua. Satu hadith yang kita dengar juga merupakan satu ilmu. Jangan dikesampingkan. Tidak kira la bagaimana cara penyampaiannya. Tadi, aku dapat satu ilmu tentang riba. Riba yang paling buruk adalah merendah rendahkan sesama Islam.

Macam mana tu? Haa... dengan cara mengumpat, mengeji. So, jauhilah sikap2 merendah2kan orang lain. Yang perlu ada dalam diri kita ialah menegur, membimbing.

Tapi, mesti diingati, manusia kat dunia ni tak terhitung banyaknya. Maka begitu juga la dengan cara penerimaan manusia terhadap teguran, bimbingan kita. Sebab tu, terdapat banyak cara menyampaikan sesuatu perkara. Melalui penulsan, perbuatan, pidato dan sebagainya.

Seperti aku. Aku suka laut. Dan ada org yang suka langit, matahari seperti Takuya Kimura dalam Good Luck.

Pengajaran:
1) Sampaikanlah warisan dari al-Quran dan Hadith walaupun satu ayat.
2) Jangan suka mengumpat dan mencaci orang lain
3) Bersama2lah kita tegur menegur antara satu sama lain

0 comments: