CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, May 12, 2004

744 Family

Apa pentingnya keluarga? Kenapa ada orang yang bermusuh musuhan sesama ahli keluarga? Kalau ade gaduh sikit2 tu, biasala. Tapi, aku semakin pelik dengan manusia yang sanggup membuang keluarga sendiri. Sebab berbeza pendapat? Sebab ikut perasaan? Tidak sedarkah mereka, dari keluargalah lahirnya generasi pada hari ini. Pincangnya keluarga menggambarkan kepincangan masyarakat.

Keluarga 744. Aku bukan berbangga dengan keluarga ini. Tapi, aku amat bersyukur dilahirkan di dalam keluarga ini. Kami menerima pendidikan yang berlainan bidang. Pengalaman kami berbeza. Fahaman politik kami berbeza. Pengetahuan kami juga berbeza. Pekerjaan kami berbeza. Kewangan kami berbeza. Banyak. Memang banyak perbezaannya.

Tapi, kami tetap bersatu. Bersatu dengan hati hati yang kukuh ikatan kekeluargaan. Aku, sepupu-sepupu aku, kami semua ada melakukan kesilapan. Aku tabik pada mak2 dan pak2 saudara aku yang menerima kami semua sebagai manusia yang ada kelemahan dan kelebihan. Kesalahan, kekurangan kami, anak2 saudara diterima dengan tangan terbuka. Diberi ruang untuk memperbaiki kesilapan.

Ada di antara kami yang memiliki perangai atau sikap yang kurang disenangi. Ada antara kami yang menghadapi masalah pelejaran. Tapi, kami tetap diterima. Kami tetap dipercayai.

Kerana itu. Aku amat suka berkumpul dengan keluarga 744. Perkumpulan yang memberi makna. Keputusan2 besar dilakukan dengan bermesyuarat bersama. Aku kagum. Bagaimana mak2 dan pak2 saudara aku yang dah memiliki pendirian sendiri, mampu duduk bersama2 dengan anak2 saudara, membuat mesyuarat besar2an. (Nanti dah dewasa, ada keluarga aku sendiri, mampu ke aku buat camtu?)

Perang mulut. Ohhh... tu takleh lari dah. Tapi, perbezaan pendapat tu hanya setakat tu je. Tak melarat sehingga menjejaskan ikatan saudara.

Sesekali kami berkumpul, keluar la pelbagai kisah dan cerita. Gamat suasana. Ada yang cerita tentang anak masing2, komputer, drama jepun, jodoh dan sebagainya. Aku paling suka time dekat raya. Masa arwah nenek aku ada, dan dia sihat lagi, 2 hari atau sehari sebelum raya, mesti berbuka dengan bubur lambuk yang dia buat.

Berbuka puasa dengan 7 keluarga, 3 darinya ada 7 - 8 anak. yang tu nak ini, yang ni nak itu. Tak ke gamat suasana? Seronoknya. Dulu masa kecik2 aku masih ingat, ada pengisar air batu plastik. So, banyak le permintaan ABC dr bebudak yg baru belajar puasa ni. Masa yang paling gembira bagi aku adalah 2 akhir Ramadhan dan 1 Syawal. Biasanya waktu ni, hampir semua ahli keluarga ada.

To be continued...

0 comments: