CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, May 10, 2004

Saling bekerjasama

Antara ibubapa dan guru perlunya ada kerjasama yang baik. Kekadang ibubapa terlalu mengharapkan kepada guru. Dan ada kalanya, guru juga begitu meletakkan harapan kepada ibubapa untuk membimbing anak2.

Di sekolah, masa yang diperuntukkan untuk mengajar mata pelajaran2 yang telah ditetapkan, masa untuk mendidik seorang pelajar menjadi manusia tidak mungkin mencukupi. Guru amat mengharapkan pelajar mengulangkaji pelajaran di rumah. Tapi, mana mungkin pelajar darjah satu buat kerja sekolah, ulangkaji, tanpa disuruh. Ibubapa pula amat mengharapkan guru menegur, mendidik anak2 mereka melakukan perkara2 yang baik dan berakhlak mulia.

Di sinilah perlunya kerja sama antara guru dan ibu bapa. Kalau ibubapa sentiasa sibuk, guru pula berkelakuan yang tidak boleh dijadikan contoh oleh pelajar, hasilnya, rosaklah generasi yang lahir.

Beberapa hari lepas, ada ibu seorang pelajar datang mengadu anaknya sakit sebab dipukul oleh kawannya. Ketika itu guru tiada dalam kelas. Tu baru darjah satu. Dan mungkin pukulannya tak le seberapa.

Aku salahkan guru yang sepatutnya berada dalam kelas, tapi tak jalankan amanah. Sepatutnya dia faham keadaan pelajar darjah satu yang mempunyai pelbagai perangai. Yang nakal tu, kekadang sampai takleh dikawal. Sekurang2nya bila guru ada, guru boleh menghkum pihak yang bersalah dan memberi pengajaran. Tapi, bila guru takde, haa.. sape yang akan bertanggungjawab kalau berlaku apa2 yang tak diingini?

Aku bersyukur bilik guru aku adalah kelas aku sendiri. Sekurang-kurangnya, kalau kebetulan takde cikgu masa aku takde kelas, aku boleh tengok2kan anak2 murid aku.

Aku juga tak berapa setuju pada si ibu yang menyalahkan sepenuhnya kepada guru. Guru juga ada tugas lain selain mengajar. Guru seorang takkan mampu mengawal 30 orang murid dengan sebaik2nya. Kesakitan, kecederaan ringan bagi kanak2 yang sedang membesar adalah perkara normal. Aku faham perasaan seorang ibu walaupun aku belum menjadi ibu lagi. Tentu seorang ibu taknak anaknya cedera, lebih2 lagi diluar dari pemerhatiannya.

Ntah la... Aku sendiri pun belum menjadi seorang ibu walaupun dah jadi guru.

0 comments: