CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, May 05, 2004

Belajar dari kesilapan (ii)

Kesilapan kedua yang akhirnya menyusahkan aku

2 minggu lepas, sekolah aku adakan ujian bulanan (walaupun sebenarnya tak mengikut bulan). Lepas subjek yang aku ajar selesai dijawab oleh murid2, maka, bertungkus lumus la aku menyemak jawapan mereka.

Minggu lepas, minggu diskusi. So, mana2 yang tersalah semak, boleh diperbetulkan. Maklum le, bila dah banyak2, mata pun jadi tak berapa betul. Bagi kelas2 yang cerdik sikit, jawapan dibincang bersama. Kelas yang rendah, takyah harap le. Kalau diorang bagi perhatian masa kita tengah baca jawapan yang betul, itu kira dah cukup baik sangat le tu.

First sekali aku bagi kertas kat murid2, aku nak suruh diorang semak, bawa balik, bagi ibu bapa semak, dan bawa datang semula. Ok, korang semua tengok, dalam step aku ni, ada kesilapan tak?

Silap aku yang paling besar ialah, aku tak catit dulu diorang punya markah. Kalau dah bawa balik kertas ujian ke rumah, jangan harap le bawa datang semula ke sekolah. Lagi kan budak darjah empat, lima pun belum tentu bawa, inikan pula budak darjah 1. Kelas akhir pulak tu.

Nasib baik aku hanya sempat buat macam tu untuk 2 kertas ujian je. Lepas tu aku terfikir balik buruk baiknya aku buat macam tu. Kalau tak, naya aku.

Sekarang ni, aku tengah bertungkus lumus mengutip kembali kertas2 ujian tu. Tak dapat semua. Usaha lain, aku terpaksa la menelefon mak, ayah anak2 murid aku untuk dapatkan markah. Kalau tak, alamatnye kosong le dapat dalam buku rekod. Sedangkan semuanya adalah salah aku.

Bulan ni, kalau bil telefon naik, bukan sebab aku bergayut. Tapi, sebab aku dok sibuk telefon mak, ayah anak2 murid aku, untuk dapatkan markah. Tak ke kerja bodoh namanya tu. Aku... aku... (sambil menggeleng2 kepala)

Kesilapan ni, kalau orang nak kutuk aku, aku redha. Dah memang aku buat silap. Terpaksa la mengaku kat ibu bapa anak2 murid aku.

0 comments: