CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, May 20, 2004

Kelu...

Ape yek nak tulis hari ni? Aku pun tak de idea. Sebenarnye malas nak mengarang. Minggu ni je, 2hari dah balik petang, pukul 5.30 baru sampai rumah. Keletihan menguasai diri. Syukur, kat rumah ni ade adik2 yang uruskan rumah. Kalau aku dah berkeluarga, terpaksa le aku menguruskan segala keperluan hidup.

Murid2 sekarang ni, kalau yang mulut pot pet pot pet tu, ade je idea diorang nak menjawab cakap2 guru. Diorang ni kreatif. Sampai guru pun tak terfikir camne nak create sesuatu yang baru setiap hari untuk mendisiplinkan murid2. Aku suka murid2 camni. Sebab aku tahu diorang kreatif. Dan aku tahu masa bila diorang ni tumpukan pada pelajaran dan waktu bila murid2 ni dah start boring. Kalau yang senyap, tak cakap ape, aku tak tahu diorang faham ke, atau tengah melamun ntah ke mana. Aku tak rasa marah atau nak lawan kalau murid2 aku menjawab ape yang aku cakap (bukan tanya ek). Aku buat dek je. Kalau dilayan, aku tahu, ia akan menjadi lebih melarat2 hingga aku akan terheret kepada jawapan2 yang bodoh. Baik le aku biar je diorang.

Tapi, aku terfikir juga. Apabila sikap menjawab ni terus menjalar dalam diri murid2 ni hingga mereka meningkat remaja, aku khuatir ia menjadi satu sikap 'kurang ajar' pulak. Bila aku cakap kat mak. Mak kata, itu tandanya budak tu kreatif. Yang penting, ajar dan kawal supaya mereka menjawab pada perkara yang patut dengan menggunakan bahasa yang sesuai.

Peristiwa...

Aku ade terdengar guru bercerita @ mengadu. Cikgu D masuk ke kelas aku untuk gantikan cikgu E yg tak dtg. Murid2 tak dapat dikawal.

Cikgu D: Eh. Kamu semua ni kan tak faham Bahasa Melayu ke?
Murid F: Tak faham. Saya Faham Bahasa Cina je.
(Punye bengang cikgu tu)

Cikgu D: Kamu semua takde kerja dah ke?
Murid F: Ada. Main bola.
(Sekali lagi darah menyirap ke kepala)

Moral: Nak tangani budak2, tak boleh guna ayat yang sama yg sentiasa didengarinya. Fikirlah cara kreatif untuk mendisiplinkan budak2.

Macam aku le. 3 hari aku denda budak2 dengan denda yg sama, aku ingatkan diorang naik gerun. Rupa2nya bila hari keempat aku nak gunakan denda yang sama, diorang dah mula main2kan aku. So, aku kena ubah cara.

0 comments: