CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, May 29, 2004


sahabatku... Posted by Hello


Nilai persahabatan

"Ukhuwah itu bukan terletak pada pertemuan, bukan pada manisnya ucapan di bibir, tapi pada ingatan seseorang pada saudaranya dalam doanya" -al Ghazali-

Aku dapat kata2 ni melalui SMS yg diberikan oleh adik angkat aku. Aku fikir... Fikir tentang nilai persahabatan dan kawan2.

Bagi aku, aku ramai kawan walaupun takde kawan rapat. Semua yg aku kenal aku anggap sebagai kawan walaupun mungkin org tu anggap aku sebagai musuh (aku dpt cara baru baru berkawan melalui blog. walaupun tak kenal, tetap jadi kawan). Aku tak kisahlah ape org lain punya anggapan pada aku. Yang aku tahu, aku taknak cari musuh. Aku takde kawan rapat yg ke sana ke mari bersama. Aku takde kawan yang di mana aku ada dia pun ada, di mana dia ada aku pun ade. Masa kat U, aku lebih suka jalan sorang2. Keluar bandar sorang. Balik kampung sorang. Pegi library sorang. Pegi kuliah sorang. (kecuali kalau ade org nak temankan aku) Tapi, aku akan tegur org yang aku kenal kalau terserempak tengah jalan. Sombong ke aku?

Aku cuma ade seorang je sahabat baik (perempuan ye.. lelaki belum jumpa lagi). Ya... bagi aku, aku iktiraf sorang je yg jadi sahabat baik aku. Aku dan dia berkawan sejak di sekolah menengah. Kami jarang contact, apatah lagi berjumpa. Masa kat U dulu, ade la 1 sem sekali jumpa. Yang sekali satu sem ni, aku manfaatkan sepenuhnya. Tidur, makan, gelak tawa dan menangis bersama. Yang membolehkan aku iktiraf dia sebagai sahabat baik aku, sebab dia menegur kesilapan aku.

Susah utk aku cari kawan rapat yg sudi menegur kesilapan kita. Ade yg berkata di belakang, ade yang buat senyap je. Tapi, yang sorang ni, dia dpt rasakan aku ni ade buat silap dan jauh dari Allah, walaupun dia tak tahu ape yang aku lakukan dlm kehidupan seharian aku. Malah dia dapat tegur aku hingga membuatkan aku teresak mengingati kembali kesilapan2 aku. Dan tegurannya aku boleh terima dengan baik. Teguran dan nasihat dia bahkan membuatkan kami semakin rapat. Ada tali yang mengikat hati kami.

Mungkin inilah dia 'kasih dan cinta kerana Allah, benci jua kerana Allah'...

0 comments: