CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, May 28, 2004

Kelemahan

Ape dah jadi dengan aku punye blog? Kenapa template tak terpapar? Kenapa gambar takde? Sever utk image source down ke? Hu.. tak lawa le aku punye blog untuk hari ni. Ntah berapa lama lagi ia akan berterusan.

Itu le kelemahan manusia. Setiap ape yang manusia cipta pasti ade kelemahan. Kita kekadang marah dengan apa yang berlaku atas komputer kita, marah dengan kenderaan yang tiba2 rosak, marah dengan air cond kat pejabat rosak, dan banyak lagi yang kita marah dengan apa2 yang berlaku dalam kehidupan seharian kita.

Tapi, pernahkan kita berfikir sejenak, pernahkah kita menilai kembali, setiap kerosakan yang berlaku adalah dari kelemahan kita sebagai manusia? Manusia yang ciptakan air cond, komputer, kenderaan dan setiap satu darinya pasti ada kerosakan. Betapa lemahnya kita manusia.

Tapi, kenapa masih ada yang angkuh? Angkuh dengan kebolehan diri. Angkuh dengan harta yang dimiliki. Bangga dengan pangkat. Bangga dengan keturunan. Sedangkan siapa yang memberi semua itu selain daripada Allah? Allah bagi kita berfikir untuk mencipta keperluan2 dan kesenangan2 dalam kehidupan. Allah bagi kita kekuatan untuk berusaha dengan tangan, kaki dan segala yang kita miliki untuk memperolehi harta yang juga untuk kesenangan kita.

Tapi, kenapa kita sering melupakannya bila senang, dan ada yang menganggap Dia tidak adil kepada kita?

Aku yang sering alpa, lalai dan leka. Bangkitlah aku menyedarkan diri sendiri betapa aku seorang manusia yang amat lemah. Aku adalah hambaNya. Aku mengaku aku hambaNya. Tapi, mengapa hatiku masih belum tunduk sepenuhnya sebagai seorang hamba?

0 comments: