CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, May 27, 2004

Tak tahu nak letak tajuk ape

Dok asyik menjengah ke blog2 lain, walaupun tak tinggal jejak, sedar tak sedar, dah dua jam dok depan komputer tanpa mengupdate blog sendiri.

Aku seronok hari ni. Seronok dengan sambutan hari guru kat sekolah, seronok nengok anak2 murid aku yang baik2 dan dengar kata pada hari terakhir aku bersama mereka.

Aku main rebut kerusi dan netball kat sekolah, pagi tadi. Lawan ngan murid2 tahap dua. Lepas main, rasa macam tak cukup oksigen. Pandangan mata berpusing. Dada rasa sekak. Mana taknye. Takde warming up langsung, terus je ke tengah padang. Masa main memang tak ingat ape. Yang tahunye, nak kejar bola yg satu tu je. Pulak tu, lawan aku budak yang tinggi dari aku. Lelah jugak le aku menjaga si GK yang langkah panjang tu. Seronok betul aku dapt main netball yang telah aku tinggalkan lebih kurang 4 tahun lepas. Tu pasal jd tak cukup oksigen. Nasib baik tak pitam. Aku pun dah lame tak bersenam. Erobik yg aku buat sndiri kat rumah berdasar cd, cuma hangat2 tahi ayam, dah aku tinggalkan 4 bulan lepas. So, memang badan takde stamina langsung.

Sebelum aktiviti permainan dijalankan, diadakan dulu pertunjukan pentas. Aku terharu. Air mata dah bergenang, cuma tak menitis je (sebab cepat2 aku kesat). Sajak2 yg murid2 deklamasikan, menyentuh hatiku, yang baru je berpengalaman menjadi guru selama tak sampai 2 bulan. Aku imbau balik betapa aku di sini, kini, hasil dari didikan guru. Kenapa bila dah ade pengalaman jd guru baru aku rasa sebak camni? Agaknye gitulah kot, bila dah jadi ibu, baru le faham kenapa ibu perlu dihormati, dikasihi dengan sepenuh hati.

Aku dah jatuh kasih dengan murid2 aku. Walaupun nakal, tapi, gelagat mereka memang menyeronokkan aku. Geram tu memang le, tapi, pastu akan dtg rasa sayang. Pilu pulak rasa hati nak tinggalkan diorang. Masa jamuan makan kat kelas, murid2 semua dengar kata. Mula2 aku takut diorang berebut2 nak amik makanan. Tengok2, semuanya tertib. Makan pun tak banyak cakap. Takde yang gaduh2. Sejuk hati aku melihat. Cikgu lain yang masuk kelas aku pon pelik kejap. Apsal le kelas ni jadi baik ni? Time bersihkan kelas pun, semua bagi kerjasama. Masa nak balik tekde berebut2. Memang seronok le aku tengok. Bertambah terharu hati aku.

Saat bersalaman dengan guru, ade yang mengharapkan aku masih diberi peluang teruskan kerjaya di sekolah tu. WalLahu'alam. Hanya Allah yang tahu di mana aku pada hari esok. Aku sekadar berusaha pada hari ini. Allah jua yang menentukan hidup dan matiku.

Aku semakin sukakan dunia pendidikan.

0 comments: