CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, May 07, 2004

Kepenatan

Semalam aku tak apdate blog. Kepenatan... Lepas Maghrib terus tido sampai ke pagi. Isya' pun awal pagi baru sembahyang. Letak je kepala, terus tak kenal dunia.

Kat sekolah ade raptai hari sukan. Berkejar2 dengan budak2 kat sekolah, kawal diorang supaya tak merambu kat tempat2 lain. Sekolah aku ngajar, padangnya sempit. So, kitorang sewa padang sekolah lain, dekat je dengan sekolah tu. Nak buat raptai, murid2 semua kena jalan ke sekolah tu. Jadi, kena la kawal diorang supaya tak ke tengah jalan, tak buat kacau di sekolah orang lain. Balik je ke sekolah lebih kurang pukul 10.45 pg, aku ingat tak nak mengajar dah. Tapi, bila tengok budak2 dok berkejar2an, main2, aku pun masuk gak kelas, mengajar. Sekadar nak mengawal keadaan supaya tak berlaku perkara tak diingini.

Ada sorang anak murid aku (aku namakannya yyy) mengadu hilang duit. Sampai waktu balik, dia still tanya aku sama ada aku jumpa tak duit dia. Aku ni guru yang baik le katakan ;-) Kesian kat budak tu, aku pun bagi le seringgit duit aku kat dia. Kat aku sebenarnya dah ade tiga ringgit duit yang dijumpai minggu2 lepas. Tapi tak dituntut walaupun dah diiklankan beberapa kali. So, kira aku bagi duit tu le. Sama la juga kan. Mungkin duit budak tu tadi cikgu lain yang jumpa.

Masa aku bagi duit tu, ade la budak lain nampak (aku namakannya xxx). Aku sengaja menunjuk2 yang aku ni bagi duit kat yyy. Muka xxx bengkek je aku nampak. Jeles kot. He he he :-) Lepas tu aku pun menuju ke kelas aku (merangkap bilik guru aku). Tengah aku dok awasi murid2 yang keluar dari kelas aku, tetiba si xxx datang kat aku dan cakap "Mu'allimah, saya pun dapat markah ujian akhlak 100 jugak, kenapa yyy je yang dapat duit?"

Ha ha ha... Tergelak besar aku. Kan betul aku kata, dia jeles. Aku pun terangkan "YYY hilang duit. Mu'allimah jumpa duit dia, mu'allimah pulangkan le balik. Bukannya mu'allimah bagi duit sebab dapat 100 markah." Lepas aku explain cam tu, dia pun angguk dan terus pergi dengan muka yang puas hati. Heee :-) Nampaknye lepas ni aku kene sediakan hadiah untuk murid2 aku yang dapat markah 100. Kalau aku teringat balik peristiwa tu, aku gelak sengsorang. Best wo nyakat budak2. Tapi kena la explain perkara yang betul. Kui kui kui...

Balik sekolah, pegi mandi laut. Dipukul ombak membuatkan keletihan aku bertambah. Masa mandi tu taknye rasa letih. Bila mengaji lepas Maghrib, berapa kali entah aku tersengguk, tersasul baca. Terus aku amik keputusan tidur...

0 comments: