CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, May 05, 2004

Belajar dari kesilapan

Ada 2 kesilapan yang aku kira besar sepanjang aku mengajar selama 4 minggu ni. Kalau kesilapan2 kecil tu aku tak perasan atau aku buat2 tak perasan je. Dari kesilapan2 ni, aku belajar untuk mengendalikan anak2 murid aku. Dari hari ke hari, aku mula nampak macam mana nak mengajar subjek yang aku ajar. Masa mula2 masuk, aku pakai hentam je. Yang aku tahu, nak kejar soalan exam. Padahal anak2 murid aku tak dapat menguasai sepenuhnya subjek yang aku ajar tu.

Kesilapan pertama yang cukup memalukan aku.

Masa tu minggu pertama aku mengajar. Dengan bersemangat waja, aku pun salin jadual mengajar, taip semula kat rumah, then, print colour. Masa tu aku dah pelik. Kenapa pendidikan seni untuk kelas 1(1) ni satu masa (1/2 jam) je? Kelas lain semua 2 masa.

So, bila sampai hari berkenaan, aku pun masuk le kelas tu, dengan perancangan untuk buat lukisan ringkas yang memakan masa 1/2 jam je. Lepas selesai semua, aku minta murid2 hantar balik drawing block diorang. Takleh buat balik. Tak pasal2 minggu depan diorang tak bawak semula ke sekolah.

Lepas hantar je, diorang terus buat barisan dengan bekalan masing2. 'Aik... dah rehat ke?' soal aku dalam hati. 'Ye kot.' So, aku pun atur balik diorang supaya keluar mengikut barisan yang paling lurus dan tegak berdiri. Aku taknak diorang berebut2.

Bila diorang selamat keluar beratur di luar, dan berjalan ke tempat yang ditetapkan, aku menjengah ke jadual kelas tersebut. Aku sebenarnye confuse kenapa aku hanya ajar satu masa je Pendidikan Seni kelas tu?

Tetiba... 'eh, dalam jadual ni 2 masa la. Rehat pukul 9.45 pagi. Alamak... Teruk le aku (menampar dahi). Sekarang baru 9.15 pagi. Ishk.. takleh jadi ni. Kene tahan balik bebudak tu, sebelum diorang makan.'

Apalagi. Lepas tu berlaku le adengan kejar mengejar. Anak2 murid aku dah sampai ke kantin. Dah siap duduk. Nasib baik tak dan buka bekas makanan, tak dan gi beli lagi. Aku pun panggil diorang balik ke kelas. Maka, terdengar la keluhan diorang. "Alaa... kenapa mu'allimah? Dah lapar le." Kesian bebudak tu. Menjadi mangsa kesilapan aku salin jadual. Kesian... kesian...

Lepas peristiwa tu, aku hanya melihat jadual asal. Dan aku akan perhatikan jadual aku beberapa kali, sebelum masuk kelas.

0 comments: