CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, May 22, 2004


Selamat Hari Lahir Adikku... Posted by Hello

Anak lelaki tempatnya di sisi kedua ibubapa. Tanggungjawab kepada kedua ibubapa terpikul dibahunya sehingga akhir hayat. Anak perempuan pula, apabila telah bersuami, suami telah mengambil alih kedudukan ibubapa. Kerana itu, tugas seorang suami berat. Seperti ibubapa menjaga seorang anak perempuan, seperti itu jugalah suami mesti menjalankan tanggungjawabnya.

Tapi, aku anak perempuan sulung. Adik lelaki sulung baru je melangkah ke usia 12 tahun semalam. Ini bermakna, sebelum dia menanggung tanggungjawab sepenuhnya kepada keluargaku, akulah kakak yang mesti memikul tanggungjawab ini.

Harapan mak bukan kecil. Tanggungjawab aku bukan ringan. Akulah kakak yang mesti memikirkan masa depan keluarga. Aku nak enjoy zaman muda. Aku nak bersama kawan2 menjelajah Malaysia. Aku ingin bersama kawan2 try itu ini selagi tidak melanggar syara'.

Arrggghhh... itu semua jiwa mudaku. Jiwa yang melihat kepada keseronokan dunia. Jiwa yang tak ingin memikirkan tanggungjawab. Jiwa yang menganggap hidup ini satu keseronokan. Aku bangkit. Bangkit melawan nafsu muda. Bangun untuk menggenggam tanggungjawab kepada keluarga. Hadirku di dunia bukan keseronokan semata-mata. Hidupku adalah amanah yang akan dipersoalkan kelak.

Bangkit... Bangun... Teruslah mempertahankan keluarga...

0 comments: