CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, May 04, 2004

Kesian kat budak tu..

Tadi kat sekolah, aku terdengar guru2 dok berborak pasal kes dera yang berlaku minggu lepas. Rupa2nya masih tak reda lagi kes ni. Aku sendiri memang tak suka sangat dengan sebarang kekejaman. Tak kiralah ia dilakukan oleh mana2 pihak sekalipun. Yang paling utama kekejaman menghilangkan sifat kemanusiaan seorang manusia.

Budak yang baru berusia 2 tahun didera sehingga membawa mati. Sebagai manusia, yang mempunyai pekerti kemanusiaan, walaupun mungkin tidak memiliki sifat2 lemah lembut, pasti seseorang yang bertitle manusia, tersentuh dengan kejadian tersebut.

Budak tu baru berusia 2 tahun. Kalau dia nakal pun, apalah yang dia tahu tentang dunia. Bila lapar, dahaga, dia menangis. Bila ngantuk, dia merengek. Bila sakit, dia meraung. Ohhh.. tidak. Aku tak sanggup mendengar raungan kanak2 dalam kesakitan. Sedangkan anak murid aku menangis pun aku dah gelabah, inikan pula mendengar rintihan si kecil yang menangis kesakitan.

Kalau Yahudi Israel kita kata kejam, apa label yang boleh diberikan kepada pendera kanak2 ini? Orang2 Yahudi memang Allah dah nyatakan penentangan mereka terhadap Islam di dalam al-Quran. So, kalau diorang menentang Islam habis2an, tak le hairan sangat. Kewajipan umat Islam ialah terus berusaha memperjuangkan dan mempertahankan Islam.

Tapi, kalau yang mendera budak2 ni, diorang manusia yang tidak termasuk dalam janji2 Allah tersebut. Kenapa diorang sanggup sekejam itu? Membunuh budak2 yang tak tahu apa2. Yang belum tahu salah atau betul tindakan mereka.

Walaupun aku bukan le seorang yang pandai melayan budak2, tapi, aku amat suka tengok kanak2 usia antara baru lahir ke 6 tahun. Budak2 ni memiliki keletah mereka sendiri yang membuatkan aku tergelak. Diorang cute, comel, suci. Macam mana la ada orang tergamak mendera kanak2?

Aku takleh bayangkan ke mana hilangnya kemanusian orang2 ni.

0 comments: