CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, May 21, 2004

Pengajaran di atas Dunia

Apa sahaja yang aku lakukan kini, aku akan pastikan mendapat restu dan kebenaran dari emak ataupun ayah. Mungkin aku ni pemikir orgnya. Atau sememangnya aku telah diberi peringatan oleh Allah sejak aku di dunia yang fana ini lagi.

Aku koreksi diri. Aku nampak aku memang seorang yang amat lemah. Seringkali terpedaya dengan nafsu. Ade duit banyak sket, nampak tu, nampak ni, mulalah tangan gatal nak keluarkan duit. Begitu juga bila syaitan menggoda nafsuku supaya melayan lelaki dengan lemah lembut. Ha... mulalah aku terikut2. Dan mungkin kerana lemahnya aku, Allah memberi aku kekuatan dengan memberi peringatan di atas kesilapan2ku. Tapi, aku bukanlah org Islam yang betul2 baik kerana seringkali aku lakukan kesalahan berulangkali walaupun aku tahu natijahnya kelak bagaimana.

Aku ingat masa aku darjah 4, sekolah agama petang kat seksyen 4, Shah Alam. Pertengahan tahun aku dapat nombor 3. Bangga wooo... Kalau akhir tahun dpt no. 3, aku boleh naik pentas dpt hadiah. Dan mungkin kerana kebanggaan ni, aku alpa. Sekali, ustazah tegur aku bercakap masa dia mengajar. Akhir tahun aku dapt no. 4. Tersentak aku masa tu. Aku dpt no. 4 bukan kerana aku tak berusaha, tapi kerana aku telah mengusik hati cikgu yg mengajar.

Masa tingkatan 3 pun camtu. Aku sokmo tido masa subjek geografi dan bahasa Inggeris. Hasilnya, kedua2 subjek ni aku tak dpt A. Bukan aku tak pandai, tak berusaha, atau tak berdoa. Tapi kerana perlakuan aku. Aku dpt nampak impaknya bila aku singgung hati cikgu walaupun sikit.

Naik tingkatan 4,5 aku mula insaf. Walau macam mana sekalipun tak bestnya cikgu yang mengajar, aku tanamkan semangat untuk ikhlaskan diri belajar. SPM aku dpt 7A1 1A2. Aku tak sangka. Memang tak sangka. Aku rasa usaha aku tak seberapa mana pun. Tak berbaloi rasanya dengan keputusan yg aku dpt. Agaknya inilah barakahnya bila aku betul2 hormati guru. Tapi, BM dapat 4. Heee :-D So, agregat aku 9 je. Tak dpt jd best student gak. Hikmahnya, aku tak dpt le nak bangga diri lebih2. Syukur dengan segala kurniaan Allah.

Memang aku tak pernah naik pentas untuk dpt hadiah akademik. Biasanya aku berada di tahap satu tangga selepas yang terbaik. Bila aku muhasabah balik, Allah memang taknak aku capai yang terbaik, sebab Dia maha mengetahui yang aku ni mudah sangat digoda syaitan dengan sifat2 mazmumah. Tak pasal2 kang aku bangga lebih2 pulak.

Tapi, kat universiti aku buat hal balik. Subjek yang aku kurang memberi tumpuan ketika lecturer mengajar atau aku sokmo ponteng kelas, subjek tu lah yang aku dapat rendah. Padahal, aku study sama je.

Camtu jugak dengan restu mak, ayah. Aku ingat lagi. Masa tu aku baru je dapt lesen. Memang tak cekap lagi le. Nak guna cermin sisi pon tsk berapa pandai lagi. Parking sisi, memang aku elakkan. Satu hari, aku nak pergi rumah kawan aku. Aku minta kebenaran mak. Dari gaya mak cakap, aku tahu mak tak bagi. Tapi, aku ikutkan jiwa remaja aku, aku pergi juga. Tengah jalan aku eksiden. Kecik je. Kenderaan pon tak kemek. Tapi, hati aku memang berdebar kuat. Aku tahu, ni sebenarnya peringatan dari Allah.

Sampai sekarang ni, kalau aku kena apa2 dan hatiku berdebar kencang. Pastinya ada kesalahan yang aku lakukan. Mungkin pada emak, guru, ataupun pada Yang maha esa. Atau mungkin juga pada sesiapa sahaja.

0 comments: