CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, May 07, 2004

Kedamaian itu...


Ombak menghempas
memukul aku
membawa aku
merasai dan melayari
satu perasaan
yang sukar kutafsirkan

apakah ini ketenangan
atau hanya mainan perasaan
tapi
yang pastinya
aku amat menyukai
tatkala diri dihempas ombak
tatkala desirannya menyapa telinga



Semalam aku gi mandi laut. Bukan pandai berenang pun aku ni. Sekadar membasahkan sekujur tubuh dengan air pantai yang masin tu. Takde orang kat sekitar tu. Lagi best le aku. Sebenarnye gi amik mak aku yang out station 3 hari di tepi pantai. So, ape lagi, ‘sambil menyelam minum air’.

Aku suka berendam air pantai. Duduk berapa lama dalam air tu pun aku tak kisah. Kekadang rasa tak puas je. Tapi, peluang yang ade tak banyak.

Bila kaki mencecah air, aku akan duduk bersila dalam air, sambil tu membiarkan ombak pukul aku. Best wo! Tak terkata dengan kata2. Masa ombak mencecah badan aku, ade satu perasaan seronok menjalar dalam jiwa aku. Kadangkala, aku duduk membelakangkan laut. Aku dengar deru ombak, sambil belakangku dibantai oleh si ombak.

Aku lihat pada laut yang luas terbentang. Aku merenung kaki langit. Aku menikmati keindahan pancaran matahari. Begitu damai jalinan ciptaan Allah ini. Betapa sempurnanya. Tapi, kenapa aku masih di sini, seringkali melanggari perintahNya yang tersusun sempurna dan rapi? Dia maha mengetahui setiap apa yang berlaku pada diriku, malah pada dunia keseluruhannya. Tapi, kenapa aku masih tidak pandai menghargai segala pemberianNya, mensyukuri segala nikmat yang Dia berikan?

Aku tak reti nak terjemahkan perasaan aku. Aku tak tahu berkarya menafsirkan makna2 bayu, si ombak, pasir yang memutih. Yang aku tahu hanya merasai dan menikmati nikmat yang Tuhan berikan.

Aku ada juga bertanya sendiri, kalau aku punya rumah kat tepi pantai, adakah aku akan merasai dan menghayati irama pantai sebegini?

0 comments: