CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, May 16, 2004

Selamat Hari Guru

Waaaaa... sedihnye. kenape takde sorang pun ucapkan selamat hari guru kat den. Sadis, sadis.

Walau apapun, Selamat Hari Guru kepada semua guru2 tak kira di mana jua anda berada. Hari pekerja semua pekerja cuti. Hari guru, kenapa semua guru tak cuti ek? Heee... ;-) baru mengajar sebulan lebih, ada hati nak cuti banyak pulak daa. Cuma satu je kesian. Hari pensyarah takde laa.

Aku terharu. Sangat terharu. Aku dapat beberapa hadiah dari anak2 murid aku. First hadiah yang aku terima membuatkan aku terkedu seketika. Tak sangka. Memang tak sangka akan dpt hadiah sempena hari guru (walaupun sebenarnya sekolah aku buat sambutan Hari Guru pada 27hb nanti). Ibu bapa yang sediakan, anak2 tolong menyampaikan. Tapi, ia adalah satu cara untuk ibubapa mendidik anak2 menghargai guru2 mereka. Bagus juga.

Aku ingat lagi dulu. Cara nak tahu guru mana yang disukai ramai, tak kirala dari sudut mengajar ke, pakaian ke, wajah ke, tengok le masa hari guru. Caranya, siapa yg dpt hadiah banyak sekali, haa... ye la tu. Dia tu lah yang paling disukai.

Bila aku dapat hadiah, aku mula teringat kembali guru2 yang telah mengajarku. Aku insafi tugas dan tanggungjawab sebagai guru. Aku rasa, aku sendiri maih belum mencapai tahap guru yang sepatutnya menjadi contoh terbaik buat murid2 di sekolah. Terlalu banyak kelemahan. Bagi aku, tanggungjawab seorang guru bukan hanya menyampaikan, lebih besar adalah mendidik.

Sekadar mengajar, menyampaikan, kemudian nak anak2 murid cemerlang. Itu hanyalah sbahagian kecil tugas guru. Yang lainnya, bagaimana seorang guru memberi kesedaran kepada pelajarnya tentang akhlak, tentang kehidupan. Bukan menjadi manusia yang cemerlang namanya sekiranya cemerlang dlm pelajaran tetapi kecundang dalam akhlak. Cuma satu perkara yang aku kira agak menyekat pendidikan yang sempurna (maksud aku berjaya dalam pelajaran dan akhlak) berlaku di sekolah iaitu peperiksaan.

Aku sendiri kadang2 rasa tertekan dengan exam. Aku terasa seolah2 dikejar oleh silibus untuk peperiksaan. Sedangkan kelas aku yang akhir sekali masih merangkak2. Yang kelas pertama memang le dah advance. Pening aku memikirkan cara untuk mengajar dengan baik supaya budak2 tu reti.

Ade tak guru yang menyelitkan akhlak dlm pelajaran sains, matematik, english, bahasa melayu, ataupun ia sekadar di sentuh kerana memang dah ade dlm silibus. Haa.. ape? Tak sempat? Tu le, aku dah kate. Nak kejar, nak kejar exam. Pastu murid pun terus disuap dengan pelbagai mata pelajaran. Guru sendiri akhlak tunggang langgang. Dah tu, mana le murid2 nak jadi betul. 'Jangan jadi seperti bapa ketam mengajar anaknya berjalan'

Aku tak tahu le, apa yang aku tulis ni, ade relevennya atau tak. Sendiri2 le menilai.

0 comments: