CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, May 24, 2004

Uih.. banyak kerja

Huk... huk... huk... tak sangka aku dpt banyak kerja hari ni. Aku ingatkan dua minggu ni, aku relex je. Rancangan pelajaran aku dah siapkan awal2 lagi. Selepas beberapa minggu lepas sibuk dengan ujian bulanan, hari sukan, analisis keputusan markah dan lain2 aktiviti guru. Aku rasakan perjalanan kerja di sekolah agak releks. Cuma tumpukan pada mengajar je.

Tetiba, hari ni, aku diberi tahu oleh ketua panitia matapelajaran Akhlak, aku kena buat soalan peperiksaan pertengahan tahun untuk Akhlak darjah 1 & 2. Huh.. aku takde pengalaman da. Hantam saje la labu... Dateline hujung minggu ni. Waa.. camne ni.

Aku dah tengok jadual buat soalan. Memang ade nama guru yang aku ganti dalam jadual tu, sebagai pembuat soalan matapelajaran Akhlak tahun 1 & 2. Tapi, aku tak sangka pulak yang tanggungjawab tu turut diamanahkan kepada aku. Kira aku ni ganti 100% le. Oooo... gini rupanya jadi guru ganti. Pengalaman.. pengalaman..

Aku juga diamanahkan untuk buat persembahan power point untuk Kem Teknik Menjawab Soalan tahun enam masa cuti sekolah nanti. Cuti sekolah nnti, aku terlibat dalam Kem Latih Tubi UPSRI (untuk tahun 6 sekolah rendah agama Islam, sekolah aku le), selama 2 hari. Kemudian Kem Teknik Menjawab Soalan 2 hari. Aku ganti guru tahun 1 & 2, diamanahkan juga untuk menyelia tahun 6. Haa.. ape maknanya tu?

Aku melihat diriku. Mengkoreksi kembali kelemahan dan kelebihan aku. Aku menilai pandangan orang terhadap diriku. Mengkaji kepercayaan orang kepada aku. Aku insafi. Aku insafi dengan segala tanggungjawab yang diamanahkan kepadaku. Andai tiada kepercayaan, mana mungkin aku diberi amanah sebesar itu. Bagaimana harus aku jagai kepercayaan mereka? Apakah dapat aku terus membajainya agar kepercayaan itu tidak layu menyembah bumi? Apakah kelemahan yang aku ada dapat ditampung oleh kelebihanku untuk terus meraih kepercayaan itu?

Aku tidak gentar dengan apa sahaja yang kulakukan selagi tidak bercanggahan dengan syariatNya. Tapi, aku cukup gentar andai aku mengulangi kesilapan2 lampau. Aku cuma insan biasa yang punya kelemahan dan kelebihan. Terimalah aku seadanya. Segala yang dipertanggungjawabkan akan kulaksanakan sebaik mungkin bersesuaian dengan kemampuanku. Tapi, aku tidak berdaya memenuhi kehendak dan kemahuan semua orang. Cukuplah aku sebagai seorang aku. Yang sentiasa perlukan bimbingan dan dorongan.

0 comments: