CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, September 01, 2004

20 Ogos 2004

Malam ini bermulalah cuti sekolah. Tentu seronok bagi pelajar yang saban hari menelaah mata pelajaran yang semakin banyak, untuk berehat seketika. Tak kurang juga riangnya mereka yang sambil lewa belajar. Dan terutamanya, guru-guru yang teruk mengatur diri untuk mendidik anak bangsa.

Aku pun bercuti. Ke Johor Bahru. Hmm… nampaknya, hujung minggu kali ini, aku menimba pengalaman baru mrnjejak kaki ke tanah yang tak pernah aku jejaki selama ini. Bas kami (aku dan tiga lagi rakan sekerja) dijadualkan pukul 9.30 malam dari Shah Alam dan 11.30 malam dari Bandar Klang. Aku dok fakir juga, takkan le sampai dua jam nak boleh sampai ke Klang. Sedangkan dua minit pun boleh sampai (ibaratnya lah). Rupa-rupanya, bas dari Shah Alam tu, hanya bas perantara. Bas sebenar, nun di Klang. So, sampai Klang, sempat le kami makan, minum, relax sekejap.

Satu persatu bas ke pelbagai tempat di seluruh Malaysia sampai, berhenti mengambil penumpang, lalu meneruskan perjalanan. Kami sabar menanti. Satu persatu bas diteliti. Jam dah menjangkau 12 tengah malam. Aik… mana ni, bas tak sampai-sampai pun lagi? Kami dah gelisah. Dari berdiri, dah pakat duduk. Dari duduk, dah bertongkat dagu. Hati mula bergolak. Takut, bimbang, geram, bengang, bercampur aduk. Yang nyata, tiada perasaan gembira.

Weh… kami anak dara. Mana tak takut. Macam-macam yang berlaku sekarang ni. Apatah lagi dengan keadaan sekeliling yang semakin sunyi. Syukur… kami berempat. Kalau aku berseorangan, aku tak pasti apa akan aku lakukan. Nak patah balik rumah, nak naik apa? Teksi? Ishh… tak berani aku. Bas? Mana ade tengah malam macam ni. Nak telefon saudara? Mana ada saudara yang dekat dengan Klang. Nak tak nak tentu kena tunggu juga bas berseorangan. Tentu lebih merbahaya.

12.10 tengah malam. Kami dimaklumkan bas akan tiba 12.45 tengah malam kerana tersekat dengan kemalangan jalan raya. Warrrggghhh… masing-masing dah tak larat nak tunggu. Badan dah semakin letih, otak cuma ingat nak tido je. Dan penantian berakhir pada jam 1.20 pagi. Sabar je lah. Tentu ada hikmah di sebalik segalanya. Hanya Allah yang mengetahui.

Tekakku terasa perit. Nak demam ke?

0 comments: