CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, August 31, 2004

17 Ogos 2004

Mulai semalam, 16 Ogos 2004, kuliah sarjana kembali berjalan seperti biasa. Aku melangkah kaki pergi dewan kuliah dengan keceriaan dan keazaman yang tinggi, biarpun basah bermandikan hujan yang begitu lebat di pertengahan jalan. Aku ingin memulihkan semangat belajarku kembali. Setelah seminggu tidak melihat muka-muka rakan-rakan sekelas yang kebanyakannya lepasan Timur Tengah, yang berilmu lebih tinggi dari aku, aku ingin mendengar segala pandangan-pandangan mereka, yang bisa membangkitkan semangat aku yang terlena bersama cuti yang sepi.

Hari ini, semangat kembali berkobar. Kata-kata prof. membangkitkan keazaman yang tinggi untuk terus berjuang dengan bidang ilmu yang telah aku pilih ini. Ihdinas siratol mustaqim. Jalan lurus yang bagaimana? Jalan lurus itu adalah yang telah dilalui oleh para rasul, nabi2, muqarrabin, solihin. Nah, mereka ini menempuh pelbagai onak dan duri pada jalan yang lurus tersebut!

Setiap hari, berdoa memohon agar Allah menunjukkan kita ke jalan yang lurus. Tapi, kita sering berputus asa, sering menangguh kerja, sering mengeluh, sering mementingkan diri sendiri untuk menjaga periuk nasi, sedang Islam hanya sekadar nama. Para rasul, nabi2, muqarrabin, solihin sanggup hilang pangkat, harta, dipenjara, disiksa, malah dibunuh demi mempertahankan Islam. Sedang kita begitu takut didatangi ujian sedemikian. Siapa kita yang mengaku sebagi umat Islam ni? Malunya aku…

Dalam dewan peperiksaan, masa menjawab bagi sesuatu ujian telah diperuntukkan dan kita tahu sebanyak mana telah digunakan dan sebanyak mana yang masih berbaki. Tapi, sedarkah kita? Ujian yang sedang kita duduki kini, dalam dewan dunia, tidak kita ketahui masa penamatnya iaitu tatkala ‘Izra’il mencabut nyawa. Kalau gagal UPSR, PMR, SPM, boleh diulang, boleh disemak semula. Tapi, kalau gagal ujian di dunia ini, di akhirat kelak sudah tiada ulangannya. Yang ada hanyalah TAHNIAh atau TAKZIAH.

Beramallah dengan ikhlas, JANGAN TANGGUH lagi. Kerana hari ini belum tentu penamatnya milik kita. Dan esok belum pasti kita masih di alam dunia.

0 comments: