CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, September 01, 2004

22 Ogos 2004

Tiada apa yang dilakukan selain dari pengikuti sesi muktamar. Selepas Isya’ kami bertolak balik ke Shah Alam menaiki kereta salah seorang perwakilan muktamar. Sempat juga kami menelusuri menikmati keindahan JB pada waktu malam seketika, sebelum menyusur keluar ke lebuh raya. Ada yang kata JB, indah khabar dari rupa. Entah. Aku tak tahu. Yang pastinya, setiap tempat tentu ada kelemahan dan kelebihannya. Biarlah waktu yang sesingkat ini, aku nikmati kelebihannya. Kebersihan dan keindahan kerlipan lampu serta susunan bangunan yang aku sendiri tak tahu seninya.

Dalam perjalanan, kami diberitahu tentang sejarah hitam stesyen bas Larkin. Subhanallah… yang telah mengatur perjalanan hambaNya dengan begitu baik. Setiap berlaku ada hikmahnya. Bas ke JB yang tiba pada jam 1.20 pagi dua hari lepas, ada hikmah disebaliknya. Seribu satu kemungkinan yang menerpa andai kami tiba awal pagi di Larkin sekiranya bas tiba seperti yang dijadualkan (11.30 malam). Kami yang buta jalan dan tidak tahu apa-apa tentu sahaja tidak mampu bertahan dengan keadaan yang mendesak.

Sesungguhnya, terlalu banyak petunjuk dan jalan yang telah Allah tunjukkan. Cuma, kita hambaNya sahaja yang sering buta, pekak, bisu, dari melihat dan mengakui segala ketentuanNya.

Bangun pagi, suaraku sendiri sudah tidak kukenali. Keadaan semakin serius menjelang tengahari bila aku terpaksa meneran ke dalam tekak untuk mengeluarkan suara. Alangkah besar nikmat suara yang Allah kurniakan. Malam, aku hanya menjadi pendengar. Kekadang gelakku pecah, garau yang tertahan mengejutkan sesiapa yang mendengar.

0 comments: