CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, September 01, 2004

23 Ogos 2004

Hari ini sahaja, adik aku dah dua kali menyampaikan salam emak dan pertanyaan emak, bila nak balik kampung? Agaknya mak telefon dia. Taknak balik kampung ke aku? Uih… sape kata taknak? Aku memang nak sangat balik kampong, melupakan sejenak kesibukan aku membahagi tenaga dan masa, merehatkan badan seketika dari bergerak ke sana ke sini tak henti-henti dalam sehari, meminggirkan kesepian dengan keriuhan adik-adik.

Aku rindu, rindu dengan gelak tawa, gurauan, perbualan sekeluarga yang riuh rendah. Aku ingat lagi. Suatu ketika, pernah kami terfikir untuk memberi nama rumah di KB. Yang terkeluar dari mulut-mulut kami, antaranya Teratak Kecoh, Teratak Kepoh, Teratak Riuh. Ini semua, kerana kalau kami adik beradik berkumpul, alamatnya riuh rendahlah bunyinya. Agaknya, jiran-jiran pun kadang kala terusik dengan keriuhan kami. Tapi, setakat ni, takde lah lagi suara-suara jiran yang datang mengadu.

Ikut hati, aku memang nak balik kampung. Tapi akal aku memikirkan baik buruknya aku balik sekarang. Walaupun masa yang terluang banyak untuk aku balik kampong lebih lama, tetapi, tuntutan tugasan di sini juga banyak. Aku ada 5 assignment yang perlu disiapkan dalam masa terdekat. Nak siapkan assignment ni, bukan mudah-mudah je. Kitab-kitab Arab yang selama ni aku tak tahu menahu, aku kena belek dari satu patah perkataan ke perkataan yang lain.

Kalau aku betul-betul terror Bahasa Arab, takpe la jugak. Sekali baca dah faham. Ni, terkial-kial belek kamus. Kekadang tu, dah belek kamus, baca berulang kali pun, tak faham-faham juga. Tu, yang kekadang membuatkan aku fade up. Oh no! Aku mana boleh putus asa. Tidak sekali-kali tidak!

Sesekali aku terfikir. Takut kalau mak terkilan. Aku belum lagi dapat kerja tetap. Belum lagi berkahwin, ada anak, duit gaji belum terarah kepada keeperluan-keperluan lain yang mendesak, dah aku jarang balik kampong. Sibuk sangat ke aku, sampai cuti sekolah pun tak boleh balik bermesra dengan adik-adik?

Maafkan honey mak. Honey tak akan abaikan mak. Honey di sini, berusaha keras menambah ilmu pengetahuan dan mengharap redha mak dan ayah. Honey akan balik juga, tapi, bukan dalam cuti sekolah ni. Sebab, banyak tugasan yang menghambat. InsyaAllah dalam bulan 9 ni honey balik. So, pesan honey buat adik-adik, sediakan le hadiah birthday utk kak honey ye. (He he he… ;-D balik ade makna tu…) Honey nak sangat cakap telefon dengan mak. Tapi, dua tiga hari ni, suara tak begitu baik. Takut tak tersampai pulak apa yang nak dicakapkan. Waarrrgghh… dah rindu sangat kat rumah.

Pagi ni, suara masih tak keluar. Sepatutnya aku kena pergi ajar tuition kat rumah orang pagi ni. Tapi, dengan kepenatan yang masih bersisa dan suara yang tak mengizinkan, aku abaikan tuition tu. Bila aku pergi malam, orangnya pulak tak de. Esok aje la…

0 comments: