CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, June 11, 2004

Hidup mesti diteruskan...

Ada tak orang normal yang tak pernah rasa tertekan dengan kehidupan di dunia ni? Tension macam mana pun, kehidupan tetap mesti diteruskan. Jatuh, berdarah, cedera... Masih boleh bertatih, merangkak, melangkah ke hadapan. Sehari... dua hari... cukuplah sekadar waktu itu digunakan untuk meredakan ke'tension'an. Jangan biarkan perasaan menguasai diri hingga menjangkau sebulan... dua bulan...

Kelmarin (9 Jun), seharian aku gunakan untuk membuat soalan peperiksaan Akhlak bagi tahun 2. Bila dah start duduk depan komputer, apapun tak ingat. Tapi, bila dah selesai, kes duit, kes nak sambung MA, kes nak kerja, semua terjelma kembali di fikiran. Dan aku kembali memikirkan plan tindakan yang perlu aku lakukan untuk hari-hari berikutnya dalam hidupku.




antara tanggungjawab aku... haa... cuba korang jawab. kalau tak boleh memang saja laaa... punye senang soalan ;-D Posted by Hello




Semalam (10 Jun), aku merayau keluar rumah. Mungkin dengan menghirup udara luar, ia dapat memberi aku ketenangan sedikit sebanyak. Aku meletakkan 'takhta' aku sebagai seorang guru secara rasminya, semalam. Aku pergi sekolah untuk memulangkan segala keperluan guru yang masih ada pada aku, menyerahkan tanggungjawab yang telah aku selesaikan sebaiknya mengikut kemampuan aku, mengucapkan salam perpisahan pada sekolah yang pertama memberi peluang kepada aku mengenali dunia pekerjaan. Ada guru yang bermurah hati belanja aku makan tengahari (erk... masa makan tu dah pukul 4ptg dah). Ya... aku terharu dengan ukhuwah yang terjalin dalam masa tak sampai 2 bulan. Bukan duit yg dikeluarkan utk belanja tu menjadi ukuran, tapi, kesudian mengikat tali ukhuwah itu yang mengharukan.

So, lepas ni tak perlu panggil aku cikgu dah.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Teringat...

7 Jun 2004 : Masa tu dah selesai Kem UPSRI kat pantai Melawi. Adik2 'menyelam sambil minum air', jemput aku, sambil2 tu diorang pi mandi pantai dulu sementara aku siap. Dah siap urusan pelajar, aku pun join diorang. Masa tu ade lah sorang pelajar darjah 6 ni yg mandi manda sekali. Aku dengan adik2 aku cakap bahasa kasar - aku, mu -. Didengar dek murid ni, dia pun kata, "Eh, mu'allimah cakap aku-mu dengan adik beradik? Tak baik tu, mu'allimah." Aku : "erk..." Macam mane yek aku nak jawab? Kat sekolah dok ngajar anak2 murid tak elok cakap aku-mu dengan kawan2. Aku sendiri guna bahasa tu sesama adik beradik. Ishk... silap dah aku ni.

Aku tinggalkan persoalan tu tanpa jawapan. Aku tak dan nak fikir jawapannya kerana kepala otak aku tengah berserabut dengan peristiwa duit hilang.




si kecil yang berani... Posted by Hello

0 comments: