CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, June 13, 2004

Tunggang langgang

Rumah aku tunggang langgang. Semuanya kerana persediaan untuk berangkat ke destinasi baru. Nama je berkemas, tapi, nampak semakin menyesakkan. Ni pun, aku amik masa sejenak untuk merelaxkan hidung aku yang begitu sensitif dengan habuk.

Esok, bermulalah perjalanan aku ke destinasi baru. Di sana kelak, akan kuteruskan kehidupan menuntut ilmu, memerah otak mencari peluang, menggerakkan tenaga selagi terdaya untuk menyara kehidupan sendiri. Aku akan duduk di rumah keluarga, yang selama ini diberi sewa kepada orang lain. Mulai esok, bermakna, pendapatan tetap bulanan mak dan ayah, hasil dari rumah yang diberi sewa sebelum ini, akan terhenti. Aku akan tinggal bersama adik aku yang akan meneruskan pengajian ke peringkat sarjana muda. Manakala aku sendiri akan berusaha menamatkan sarjana dalam tempoh dua tahun akan datang.

Otak aku turut tunggang langgang. Memikirkan kehidupan yang bakal aku lalui. Bukan aku tak pernah jauh dari keluarga. Malah, di kalangan adik beradik, akulah yang sering berjauhan dari keluarga. Tapi, sebelum ini, jauh aku sekadar untuk menuntut ilmu. Tanpa berfikir untuk mencari wang untuk menyara kehidupan. Yang aku tahu, takde duit je, minta kat mak @ ayah.

Sebelum dan semasa jadi guru pun, duduk dengan keluarga jugak. Kalau dah dapat kerja, mungkin kerisauan aku berkurangan. Ni, masih dalam kesamaran di mana hala tuju aku untuk mencari secubit rezeki di bumi Allah yang luas ini. Namun, aku percaya, Allah sentiasa ada bersama hamba2Nya yang meletakkan pergantungan padaNya. Dalam kepala aku, aku akan mohon menjadi guru di sekolah agama berhampiran rumah tersebut, aku boleh jadi guru tadika, juga guru di mana2 kelas mengaji @ fardhu a'in, atau aku sendiri yang mengajar mengaji pada waktu2 yang bersesuaian. Rumah tu, aku akan cari housemate. Duit sewa boleh dijadikan pendapatan. Sampingannya, aku meniaga kain. Supplier banyak kat KB ni. Sebulan sekali balik kelantan boleh le bawak ape2 yg boleh dijual sambil2 tu.

Itu perancangan dalam kepala aku. Doa aku, moga Allah mempermudahkan kehidupanku di dunia dan di akhirat. Any suggestion?

0 comments: