CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, June 22, 2004

Aku update blog

Gembira... gembira yang tak terkata. Akhirnya aku bertemu juga dengan internet. Rasa tak lengkap hidup aku, kalau tak boleh update blog ni. Rindu sangat untuk terus menulis. Dan banyak cerita yang selama ni telah aku karang dalam otak. Cuma tak terluah je. Akan ku coretkan satu persatu selagi termampu. Apa khabar kalian semua? Aku doakan semuanya berada dalam keadaan sihat walafiat hendaknya. Kepada yang meneruskan pelajaran untuk semester ni, berusahalah. Waktu belajar adalah waktu yang paling menggembirakan. Betul tak? abrar, MBA, Pak Wattan, ibnuhazam, nur, hardy, kak dilla, sri diah... terima kasih kerana terus sudi menjenguk honey di blog ni.

Sudah seminggu lebih aku berada di tempat baru ini. Sebenarnya tempat lama sebab aku pernah menetap di sini lebih kurang 12 tahun yang lalu. Dan kini aku kembali menetap di Seksyen 19, Shah Alam. First sekali aku nak kritik adalah tentang mutu udara di Shah Alam ni. Sesak nafas aku menengok keadaan yang mendung diselaputi jerebu. Mungkin sebab dah biasa dengan udara di Kota Bharu, aku jadi agak khuatir dengan kualiti udara di Shah Alam ni.

Kritikan kedua... haa.. ini tentang penyewa rumah. Terutama yang bujang. Lebih spesifik lelaki. Mungkin tak semua. Tapi, yang terkena pada aku (keluarga aku), adalah jenis mereka yang tidak bertanggungjawab. 3 hari penuh, aku, adik, mak dan ayah bertungkus lumus membersihkan rumah, tapi, hingga hari ini masih terdapat baki sampah yang terpaksa kami bersihkan peringkat demi peringkat. Memang hati aku mengutuk teruk para penyewa yang meninggalkan rumah sedemikian teruk.

Aku yang tak pernah ada lelah, kena penyakit tu, gara2 habuk yang banyak dan terpaksa memerah tenaga berhempas pulas membersihkan rumah. Mak aku yang ada lelah tu, lagilah teruk. Kesian mak tak boleh tidur malam kerana lelah, natijah dari mengemas di siang hari. Kasut, beg, piala, surat2 cinta, sampah sarap yang entah apa2 bertaburan di sana sini. Aku memang kesal dengan sikap anak muda seperti itu. Cuba bayangkan, rumah yang anda tinggalkan dengan bersih dan baik untuk memberi keselesaan kepada para penyewa, anda dapat balik dengan keadaan tunggang langgang. Tentu bengang kan?!

Tapi, aku juga dapat pengajaran. Tuan rumah juga perlu memainkan peranan yang penting untuk memelihara kebajikan penyewa. Berjauhan dari rumah yang diberi sewa (KB-SA) menyebabkan kurangnya perhatian yang diberi. Penjagaan rumah diberi amanah kepada orang lain. Tapi, sudah tentu hasilnya atau natijah yang diperolehi tidak seperti yang diharapkan. So, kepada para tuan rumah, selalu2lah @ rajin2lah jenguk para penyewa. Kalau dapat sebarang aduan, segeralah bertindak. Jauh bukan alasan. Kerana kelak, si penyewa akan 'mengamuk' meninggalkan rumah tunggang langgang.

Itu cerita tentang rumah. Sekarang ni, keadaan rumah semakin selesa. Dan aku juga gembira tinggal di rumah tu sebab jiran2 12 tahun lalu masih menetap di situ. Aku dapat bertemu semula dengan rakan2 sekolah rendah 12 tahun lalu.

Tentang master. Aku telah mengambil keputusan muktamad untuk meneruskan pengajian dalam bidang Usuluddin. Ini bidang aku. Dan aku rasakan ia sudah semakin sebati dengan diri aku. Tentang rezeki, kepercayaan kepada rezeki yang telah Allah tetapkan untuk aku, perlu aku perteguhkan dan praktikkan. Aku perlu berusaha. Sebanyak mana sekali pun rintangan yang perlu dilalui, aku percaya dan yakin, Allah tidak membebankan seseorang melainkan perkara2 yang mampu dilaluinya sahaja.

Dan... aku kembali menjejak tanah yang telah aku duduki sejak 4 tahun lalu. Kembali bergelumang dengan buku. Kembali bertemu rakan2 seperjuangan. Terima kasih mak, atas pengorbanan yang tidak terhingga. Peluang ini tidak akan honey sia-siakan.

0 comments: