CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, June 08, 2004

Aku kembali menjenguk blog

Aku tinggalkan blog untuk beberapa hari bagi menyiapkan tuntutan tanggungjawab yang semestinya perlu kuutamakan. Beberapa hari kulalui pelbagai peristiwa yang menggembirakan dan tak tertinggal juga peristiwa yang menghenyek perasaan.

Bermula hari Jumaat yang menyebukan dada. Manusia yang hidup dengan kata2 yang bisa memukau manusia lain. Tapi, nikmat yang ALlah beri itu, bukan digunakan untuk menyebarkan agama Allah, bahkan memburukkan Islam. Tergamak dia menipu dengan kata2 untuk mendapatkan sejumlah wang. Mujur tidak sampai seratus. Tapi, itupun sudah mengundang dosa yang tidak terhingga.

Selepas program sekolah di salah sebuah perpustakaan, aku dan seorang lagi guru terpaksa tunggu si penjaga perpustakaan untuk mengunci pintu. Tunggu punya tunggu, tak datang2 juga. Sedang waktu terus menginjak, solat Jumaat hampir dekat. Sedang kami menunggu, datang seorang penunggang motorsikal. Katanya ingin menjemput seorang ustaz ke rumahnya untuk tahlil arwah bapanya yang meninggal 3 hari lepas. Dimintanya guru seorang lagi ni (kak Z), menelefon ustaz tersebut. Antara isi percakapan yang boleh kami dengar ialah meminjam wang barang 30, 40 ringgit. Sesudah bercakap telefon, dia pun mengatakan yang ustaz tadi meminta tolong kak Z beri dulu wang tersebut, nanti ustaz bayar balik. kak Z pun dengan separuh rela, memberi RM 50 seperti yang diberitahu.

Aku rasa tak sedap hati. Manalah tahu kot kot dia tu menipu. Orang tu kami berdua tak kenal. Silap kak Z, dia tak bercakap sendiri dengan ustaz, sama ada ustaz betul2 ke suruh lelaki tadi mintak ngan kak Z. Tapi, seperti biasa yang berlaku, rasa tak sedap hati aku tu, aku pendamkan je. Aku pun bukan jenis mulut laser. Bila datang sorang guru lagi, (yang ni, mulutnya laser sket) terus disuarakan yang kitorang ni dah ditipu, baru le siasatan dilakukan. Huuu... memang pun. Ustaz pun tak kenal lelaki tu, tak suruh pun lelaki tu minta duit kat kak Z, dan takde pun orang yang meninggal kat tmpat lelaki tu tinggal (kononnya, seperti yang diberitahu).

Aku keliru dengan kesilapan sendiri yang terlalu percaya dengan orang lain, dan permainan lelaki itu. Mukanya confident je bercerita. Takde pulak uk ak.. uk ak.. Banyak pengajarannye... Pengajarn kat aku supaya tak pendam rasa tak sedap hati terus menerus dalam diri. Dah banyak kali berlaku macam ni. Mangsanya orang lain, tapi, aku yang tak sedap hati, tak pernah beritahu orang lain. Yang peliknya, bila aku sendiri nak kena, aku tak pulak rasa tak sedap hati. Tup.. tap.. tengah2 bergembira, ditimpa kesedihan.

Seperti waktu aku sertai kem darjah enam yang dibuat di Melawi, semalam. Aku kehilangan semua duit aku yang bernilai lebih RM 100. Kesnya, aku tercicir beg duit. Dijumpai semula oleh anak murid. Tapi, duitnya dah lesap. Tinggal 30 sen je. Alhamdulillah... dokumen2, kad2 lain semuanya ada. Habis le modal aku nak beli kasut baru. Aku juga keliru dengan kesilapan aku sehingga beg duit tercicir, dan juga kerakusan manusia yang tidak punya nilai kejujuran. Di hadapan murid2, aku buat2 takde ape2. Tapi, depan adik2 aku, aku tunjukkan muka tension. Aku nak relax. Taknak fikirkan rasa terkilan. Tapi, sesungguhnya, tekanan itu masih menguasai diriku. Aku usaha, berusaha tenangkan hati. Sudahnya, lepas Maghrib malam tadi, aku terus tidur, tak sedarkan diri. Pukul 10 pagi tadi baru bangun. Heee... :-D itu le caranya aku baiki rasa hati. Tiiiduuuuurrrr...

2 comments:

Anonymous said...

kadang-kadang org kata kalau duit hilang - maknanya bukan rezeki kita. juga buat 'cuci' semula duit kita. mungkin ada yang tak kena dari hasilnya .... Op

honey744 said...

betul tu Taqriz... memang saya ni, selalu teragak2 nak cakap benda yg dalam hati. tapi, setakat ni, tak le sampai menimbulkan syak wasangka yang teruk2 :-)

dunia semakin hari semakin menyenakkan perut dengan segala tipu dayanya. berdoalah agar Allah lindungi kita semua dr tipu daya dunia...