CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, June 13, 2004

Mesti

Usia aku terus menginjak. Semakin hari semakin bertambah tua. Tua???... Erk... aku muda lagi. Kini, aku dah selesai pengajian aku diperingkat sarjana muda. Dah lebih 20 tahun, mak dan ayah menyara kehidupan aku sehari-hari. Tiada kesalan di hati mereka. Malah tetap tabah dan sabar membesarkan anaknya yang sulung ini. Kalau anaknya ini menghendaki sesuatu pada usia ini, dia tetap menghulurkan wang walau di benaknya berfikir bagaimana nak mengagihkan wang yang tak seberapa itu untuk tujuh lagi anaknya yang masih menuntut di peringkat tadika hingga sarjana.

Tak malukah aku? Tak malukah aku membebankan emak dan ayah yang dah begitu berhempas pulas menyara kehidupanku sejak dari sebelum lahir hingga kini? Aku merasakan, pada usia ini, aku sudah tidak layak untuk membiarkan diri terus disara oleh emak dan ayah (agaknya sebab tu ayah aku dah menggalakkan aku kahwin pada usia ini - walaupun aku tak punya calon). Kalau nak meneruskan pelajaran pun, aku mesti berusaha menggunakan duit sendiri. Tapi, banyak mana sangat duit yang aku miliki dalam simpanan? Aku bukan orang kaya. Bukan anak jutawan yang ibubapa telah peruntukkan akaun anak sejak kecil.

So, apa tindakan aku? Ya... aku mesti, mesti berusaha walau macam mana perit sekalipun kehidupan yang bakal aku lalui. Sampai bila aku mesti terus bergantung kepada mak dan ayah? Sedang adik2 kelak, akan bergantung pada aku. Siapa lagi yang akan terus membela adik2 kalau bukan anak sulung? Kalau setiap hari duit yang mengalir dengan penuh kasih sayang dari mak dan ayah terus melancarkan kehidupan aku, bila pula aku akan dapat belajar mencari kehidupan sendiri yang aku dapat rasakan tidak semudah yang aku rancangkan?

Mak dan ayah... honey bukan sombong dengan kebolehan diri. Malah, honey tahu, banyak kelemahan honey. Honey sekadar ingin berusaha meredah arus kehidupan ini. Kerana kelak honey akan hidup bersendirian, sedang tanggungjawab berat bertenggek di bahu. Honey tahu, bukan sedikit kerisauan yang melanda diri emak dan ayah. Tapi, tanpa pengalaman hidup yang mencabar, tiada kesilapan yang akan honey ketahui, tiada kesedaran yang honey perolehi. Doakan honey, mak dan ayah... agar terus tetap pendirian di jalan yang diredhaiNya, walau apa yang bakal honey hadapi di hari muka.

Mak dan ayah... redhailah kehidupan honey.

0 comments: