CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, September 24, 2005

Yang Pergi...

Yang pergi takkan kembali. Yang hidup di dunia mesti terus mengumpul bekal, kerana suatu hari nanti tetap jua akan pergi. Pergi buat selamanya dari dunia. Pergi untuk menghadap Tuhan. Pergi ke alam yang kekal abadi.

Petang tadi, aku pergi ajar tusyen di Subang Jaya (Adilah). Sesampai di sana, ibu Adilah ade di ruang tamu. Aku senyum dan hulurkan salam. Mukanya kulihat blur. Macam orang tak sihat. Menungnya panjang. Aku tak tahu apa yang difikirkan. Kukira, sudah pasti masalah kehidupan. Biasalah. Setiap orang ade masalah masing-masing.

Kemudian, aku temani Adilah solat Zohor. Dan dia mengkhabarkan kepadaku berita yang membuatkan aku tersentak. Abang sulungnya meninggal dunia 13 September yang lepas. Sungguh, aku bagai tak percaya. Apatah lagi keluarganya. Abang yang menjadi tonggak keluarga, anak yang baik, menurut kata. Pergi meninggalkan keluarga sekelip mata di bawah sebuah lori. Tiada kesan luka di badan. Otaknya sahaja yang pecah. Darah mengalir keluar dari segenap rongga di kepala - telinga, mulut, hidung. Semua itu hanya penyebab. Sesungguhnya ajalnya sudah tiba.

Kebetulan aku dah 2 minggu tak pergi ajar tusyen. Adilah pun takde call aku, ingatkan aku tentang tusyen atau beritahu peristiwa tersebut. So, aku agak terperanjat. Mungkin itu le yang membuatkan si ibu dibuai menung panjang dan mata sentiasa bergenang.

13 Sept tu sebenarnya aku ade pergi ke rumah Adilah. Aku lihat di halaman rumahnya ramai orang dan ade meja jamuan. Aku kira, mereka buat apa-apa kenduri. So, aku tak jadi masuk rumah. Terus je pusing balik ke Shah Alam. Tak sangka pula, yang kulihat itu rupa-rupanya saudara mara yang hadir kerana sebuah kematian.

Allah tarik satu nyawa, Allah berikan pula satu nyawa lain di muka bumi ini. 13 Sept itu juga merupakan hari kelahiran Adam, anak ustazah yang aku ganti sekarang.

0 comments: