CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, October 01, 2005

27 Sept 2005

Banyak yang aku ingin ceritakan. Tapi, aku memang tak berpeluang meng'update' blog dari ofis.

Kisah 1 :

Petang tadi aku ade kelas untuk master. Tapi, masuk lambat 1 setengah jam (^_^) sampai kena perli dek lecturer. Ape boleh buat. Ade hal penting yang nak diselesaikan. Ape laa yang penting sangat tu?

Aku kena curi-curi masa sikit untuk buat banyak perkara. Petang tadi aku ambil masa 2 jam untuk pergi tempah kad jemputan jamuan kesyukuran untuk perkahwinanku nanti. Nak pergi hari lain, waktu lain, jangan harap. Aku sibuk dengan tugasku, tunangku sibuk dengan tugasnya. So, petang tadi, kesempatan yang pendek kami (beserta sorang bodyguard) gunakan untuk selesaikan tentang tempahan kad jemputan. Adakah aku melakukan perkara remeh?

Bagi aku, tak. Aku sebenarnya tergolong dalam orang-orang yang tak kisah. Kalau orang lain pilih, orang lain belikan barang untuk aku, aku pakai, aku gunakan sehingga tak boleh guna dah. Aku tak memilih sangat. Tapi, bila aku ade sekali, aku juga agak memilih, sehingga aku pasti sesuatu yang aku pilih bersesuaian dengan jiwa aku. Nak kata cerewet sangat tu, tak le. Tapi, still buat pilihan.

So, masa nak pilih kad, aku pilih hingga aku benar-benar puas hati. Tu yang makan masa lebih satu jam. Tu pun, aku rasa kat kedai tu tak banyak kad yang cantik tapi murah. Kalau banyak, tentu aku lagi rambang mata. Alhamdulillah... Tunang aku pun puas hati.

Dari perkara kecil memilih kad ini, aku dapat lihat satu perkara penting dalam kehidupan rumah tangga yang bakal aku tempuh kelak. 2 jiwa yang berbeza kegemaran, cara hidup, pendidikan akan bersatu di bawah satu payung rumah tangga. Aku baru nampak sedikit asas sebuah perkahwinan antara aku dan dia. Aku baru lihat cuma secebis perbincangan yang amat penting dalam kehidupan suami isteri.


Kisah 2 :

Selepas habis kelas MA, aku pergi rumah Adilah. Aku berniat untuk mengajar tusyen selama satu jam. Kebetulan ketika Adilah mandi dan solat Maghrib, ibunya datang menghampiriku dan mengisi perut yang kelaparan. Sambil makan, si ibu bercerita.

Kata si ibu, dia dan suaminya sering memuji kelakuan anak yang meninggal dunia tersebut. Mereka berdua amat berbesar hati mendapat anak yang baik budi bahasa, solat lima waktu, tidak membantah kata-kata mereka, pandai mengaji. Dia menceritakan bahawa, setiap kali bercakap dengan anak-anak, dia akan menghadap muka si anak. Namun, sehari sebelum kembalinya arwah ke Rahmatullah, dia tidak berkesempatan menatap wajah arwah secara berdepan.

Di hari pemergian arwah, si ibu mendengar pula pengakuan dari kawan-kawan arwah tentang kebaikan arwah terhadap rakan-rakannya dan juga peribadi arwah yang ditonjolkan di luar rumah.

Aku terharu. Terharu dengan pengakuan seorang ibu yang tidak putus memuji kebaikan anaknya. Alangkah bertuahnya si anak. Apa lagi yang diharapkan oleh seorang anak melainkan keredhaan ibubapa. Redha Allah terletak di atas keredhaan ibu. Aku menilai diriku sendiri. Apakah aku sudah cukup baik untuk mendapat keredhaan mak dan ayah, seterusnya keredhaan Allah? Aku tidak mahu menjadi anak yang derhaka.

Doa aku, moga Allah mencucuri rahmatNya dan keredhaanNya ke atas arwah dan menempatkannya di tempat orang-orang soleh.

0 comments: