CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, October 10, 2006

Pantang

Bilakah masa yang paling sukar seorang ibu melahirkan anaknya?

Bagi aku, detik ketika melahirkan memang cemas. Penggunaan seluruh tenaga hingga ke helaan nafas terakhir untuk meneran bagi melahirkan seorang insan memang menjerihkan. Tapi, ia tidak menyakitkan. Yang sakitnya adalah saat-saat akhir contraction yang boleh membuatkan seorang wanita menggelepar menahan kesakitan. Tapi itu tak lama. Paling lama pun maybe seharian. Yang lebih memeritkan sebenarnya adalah ketika mengandung dan berpantang. Walaupun tak menyakitkan, tapi masa mengharungi proses itu agak lama.

Bagi wanita yang tidak bermasalah, maybe mengandung tidak begitu berat. Tapi, bagi yang bermasalah seperti alahan yang teruk, pendarahan, darah tinggi, kencing manis, dan pelbagai penyakit istimewa yang hanya muncul ketika mengandung, sudah tentu mengandung merupakan proses yang memeritkan. Tanyalah sesiapa sahaja yang mengandung. Pasti mereka semua menghadapi masalah tidur yang ketara. Terutama di peringkat akhir mengandung.

Lepas bersalin, kena berpantang pulak. Minum air akar kayu tu, makan jamu ni. Takleh makan itu, takleh buat ini. Kena pulak keluarga yang kuat berpantang. Lagilah macam-macam karenah yang kena dihadapi. Dan yang tentu sukar adalah menurunkan berat badan kepada berat badan asal sebelum mengandung. Memang perit dan memakan masa. Bukannya hari ni berbarut, bertungku, esok dah slim semula. Bagi wanita yang tak cekal, sudah tentu perubahan berat badan tidak diambil peduli.

Tapi kan... ade ke wanita yang serik mengandung setelah sekali menghadapinya? Kalau ade, tentu yang abnormal (^_^)

0 comments: