CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, October 10, 2006

Coretan Rasa Lukisan Jiwa

Posted by Picasa



Ahad, 8 Oktober 2006

Aku ingat aku kuat. Aku rasa aku boleh kawal perasaan dan jiwa aku.

Pagi-pagi lagi lepas solat Subuh, abang meninggalkan aku dan baby untuk dua minggu. Abang balik bertugas di Triang. Abang kelihatan gagal menahan sebak. Tapi aku relax je. Aku kawal diri aku. Sikitpun air mata aku tak bergenang. Sayu??? Ntahlah. Tak rasa lagi. Abang cium baby, abang cium aku, peluk aku. Terus abang pergi tanpa kata. Tanpa berpaling. Aku tahu abang cuba control diri. Aku sikit pun tak terasa hati.

Sekejap baru abang bertolak. Aku call abang. Ingatkan abang, takut ade barang yang tertinggal. Sementara masih dekat, boleh patah balik. Abang jawab telefon dengan suara berbaur air mata. Aku sempat berseloroh. Nanti pandangan berpinar sebab mata berair.

Masa makan pagi. Lepas baby dimandikan, semua penghuni rumah dah ke sekolah dan tempat kerja. Tetiba aku rasa sunyi, sepi, sayu, sebak. Ntah macam mana air mata aku menitis tanpa dapat ditahan. Biasanya dalam seminggu berpantang, abang ade temankan. Abang yang buatkan air Milo dan hidangkan nasi untuk aku. Hari ni, semuanya aku buat sendiri.

Senja tiba. Aku pandang tilam tempat abang tidur. Sekali lagi air mata aku menitis tanpa diundang. Aku rasa sepi yang teramat. Tiba waktu tidur, sepi itu tidak dapat dirungkai dengan kata-kata. Sayu dan sebak bercampur gaul. Baby menangis kuat. Air mata aku yang lebat. Aku jadi takut dengar baby nangis. Aku rasa tak tahu nak buat ape bila baby nangis. Kenapa baby nangis? Baby sakit ke? Aku blur. Aku jadi takut bersendirian di bilik tu hanya dengan baby. Jiwa aku jadi lemah. Abang takde nak temankan aku ngan baby. Alhamdulillah iman aku masih kuat. Cepat-cepat aku ingatkan diri, Allah sentiasa ade menjaga aku walaupun abang takde di sisi. Aku menangis semahunya. Biarlah rindu dan sayu di hati terubat dengan air mata yang mengalir.

Bila abang call sebelum tido, air mata aku tak dapat ditahan. Kalau pagi tadi aku masih boleh control diri, malam ni hati aku tak sekuat pagi. Dan sayu, sepi itu hingga saat ini masih terus tersimpan dihatiku.

Semonel kah aku??? Biarlah. Biarlah orang nak kata apa. Inilah luahan rinduku, sayangku terhadap dia. Dia yang sentiasa mendampingiku. Dia yang sentiasa mekar di jiwaku. Dia yang amatku sayangi. Dia... SUAMIKU TERCINTA.

0 comments: