CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, October 08, 2006

Kenapa???

Nak tengok gambar Hannan 'Aqilah, di sini.
Akan ada lagi gambar-gambar yang akan di upload.

Untuk menjawab soalan Kak Dillah, doktor ade buat episiotomy cut dan ade juga sedikit luka terkoyak. Berapa jahitan yang honey dapat, tak dapat den nak jawab. Alhamdulillah, masuk hari kesebelas ni, luka jahitan dah tak terasa sangat. Jalan pun laju je. Duduk pun dah tak susah nak senget-senget punggung.

Kenapa 'Aqilah tak cukup oksigen?
Lepas je 'Aqilah selamat dilahirkan, bidan terus tanya aku sama ada aku pernah di melenggang perut. Masa tu aku confuse dengan soalan tu. Aku jawab takde. Masa tengah berehat sambil diberi minum milo, sekali lagi bidan yang lain pulak tanya sama ada aku pernah gi jamah perut ngan mana-mana bidan kampung. Masa tu baru le aku jawab ade. 2 kali.

Bidan pun terangkan bahawa uri aku ade banyak blood clot. Salah satu penyebabnya ialah jamah perut. Katanya, masa jamah perut, bidan kampung ade tekan urat-urat tertentu. Walaupun rasa perlahan, tapi sebenarnya tekanan tu dah cukup kuat. Tekanan tu menyebabkan sebahagian uri tertanggal lebih awal dari dinding rahim sebelum tiba waktu kelahiran. Bahagian yang tertanggal tu tak dapat menerima dan menyalurkan oksogen kepada baby. Ini menyebabkan baby kekurangan oksigen seterusnya melemahkan degupan jantung.

Betul atau tidak perkara tersebut yang menyebabkan Hannan 'Aqilah kekurangan oksigen, Wallahu a'lam. Kalau melihat kepada orang lain, ade juga yang jamah perut lebih kerap dari aku. Tapi ok je, takde ape-ape. Hanya Allah yang mengetahui perkara yang sebanar-benarnya. Mungkin itu satu penyebab. Dan mungkin ade penyebab lain yang tidak diketahui. Walau apapun, setiap yang berlaku pasti ade hikmah. Kini, 'Aqilah berada dalam keadaan sihat walafiat dan aku doakan sentiasa moga 'Aqilah sihat dan membesar menjadi insan beriman.

0 comments: