CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, August 08, 2004

Soalan...

Mak pernah tanya aku satu soalan. Macam mane kehidupan sekarang di rumah Shah Alam, berbanding masa belajar first degree dulu, duduk kat hostel?

Aku tak boleh nak jawab. Sebab aku rasa memang amat berbeza. Kehidupan aku dahulu dan kini adalah sesuatu yang amat berbeza. Dulu aku belajar dan sibuk memikirkan aktiviti di kampus tanpa mempedulikan tanggungjawab lain. Hidup aku hanya berkitar di dalam kampus. Tak memikirkan soal duit. Kegembiraan terasa bila join project. Berkawan dengan ramai orang. Pergi kuliah. Takde duit minta kat mak. Masa tu, tak fikir sangat mak dengan ayah ade duit ke tak.

Sekarang. Aku tak peduli langsung dengan projek-projek kat universiti. Yang aku tahu, pergi kerja, balik, pergi kuliah, study, cari peluang tambah pendapatan. Bukan nak kaya, tapi untuk sara hidup. Pergaulan semakin luas dengan orang-orang yang sudah berumah tangga. Masalah mereka dapat didengar dan diambil pengajaran. Tapi, aku tak le sibuk sibuk tolong diorang selesaikan masalah. Tak pasal2 kang aku pulak yang bermasalah dengan diorang.

Aku dapat rasakan perubahan kehidupan. Dari satu peringkat ke peringkat yang lain. Mak pun, seakan mendidik aku agar tidak bergantung pada mak. Duit gaji aku tak masuk lagi, nak pinjam duit mak. Mak tegur, katanya jangan buat macam tu, nanti terbiasa. Maknanya, aku tak boleh melakukan sesuatu selagi belum ada dalam kemampuanku. Walaupun, mungkin benda kecil, dan nak pinjam cuma 20, 30 ringgit, impaknya akan jadi besar kalau terdidik asyik nak meminjam aje. Hiduplah secara sederhana.

0 comments: