CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, August 07, 2004

Apesal?

Kenapa dengan entry aku yg sebelum ni? Apesal tulisannya jadi kecik semacam jer? Aku sendiri naik pening kepala membacanya. Nak mengogeh sana sini, kepala aku yang semakin memberat ni tak mengizinkan aku meneruskan percubaan untuk membaikinya. Biarkan je la...

Adik Abrar tanya, sama ada aku suka kanak-kanak atau tak? Jawapannya, kalau tak suka, takleh ler akak kerja sebagai guru tadika, dik oi. Tapi, bagus Abrar. Tak ramai yang pandai bergaul dengan kanak-kanak yang special. Akak sendiri pun tak pandai. Kalau adik Abrar suka melayan kanak-kanak tersebut, memang Abrar memiliki sifat penyayang dan penyabar. Akak sendiri tak sesabar mana. Tapi, takler sampai menelan bebudak tadika tu.

Aku suka cubit pipi budak-budak tu kalau diorang tak dengar cakap. Geram... Geram sangat. Masa kita mengajar, dia melopong, fikiran entah ke mana. Bila disoal, tak tahu apa-apa. Memang aku kena belajar banyak teknik untuk menjadikan budak-budak suka belajar. Masa ajar matematik, aku suka tinggikan suara. Kengkadang bukan marah. Saje, suka menengok tangan budak-budak tu menggigil sambil mengira. Ade yang dah sampai bergenang air mata. Tapi control, takut lagi kena jerkah. Heeee... ;-D garang jugak aku ni. Garang-garang aku pun, ade tempatnya.

Di samping mengajar kat TASKI pada waktu pagi, aku pun mengajar mengaji kat rumah dan kat TASKI pada waktu malam, di samping ajar tution kat rumah orang. Nak makan, kena la pandai cari sumber.

Ade ketikanya, aku rasa keletihan menguasai diri. Terutama kalau hujung minggu aku penuh dengan bengkel @ seminar. Terutama kalau aku tak dapat buat presentation untuk kelas master dengan baik. Kali kedua aku buat presentation 4 Ogos yang lepas. Frust betul aku, bila hasil kerja aku tak dapat dibuat dengan baik. Banyak kekurangannya.

Kebetulan Sabtu dan Ahad lepas aku ade bengkel Aritmetik anjuran TASKI. So, masa untuk aku study di hujung minggu takde. Aku hanya dapat gunakan waktu malam aku yang dah kurang kualitinya untuk study. Alamatnya, persediaan memang kurang. Aku sendiri rasa tak bersedia untuk buat pembentangan. Tapi, aku fikir. Kalau ditangguhkan, ade tiga kerja kerja lagi kena bentang. Lagi le akan menyesakkan kehidupan aku. Takpe la... Kalau kena komen, untuk the real kertas kerja, buat le yang terbaik. Ambil perhatian terhadap segala komentar.

Akhirnya, segala kepahitan terpaksa aku telan. Dan akan aku usahakan yang lebih baik pada masa akan datang. Ini semua pengajaran buat aku.

Terima kasih buat Pak Wattan dengan kata-kata semangat :

"A'kum, buat honey, jangan patah semangat. saya percaya awak boleh buat... insaallah. saya doakan awak berjaya di dunia dan di akhirat. jangan buat kerja separuh jalan teruskan perjuangan mencari ilmu... "

0 comments: