CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, August 15, 2004

10 Ogos 2004

Ape ada pada sebuah perkahwinan? Huh… Soalan ape tu? Pastinya perkahwinan merupakan satu perubahan peringkat kehidupan yang begitu besar bagi setiap orang yang menempuhinya. Perkahwinan merupakan proses keserasian dua pihak yang mempunyai perbezaan yang begitu ketara.

Bagi yang dapat menyesuaikan diri, perkahwinan merupakan satu rahmat. Ia memberi ketenangan jiwa, kestabilan emosi dan spiritual. Malah, ia boleh meningkatkan keimanan seseorang. Lebih besar lagi mendekatkan diri dengan ganjaran syurga dari Allah. Sepertimana yang Allah janjikan kepada setiap perempuan yang mengerjakan sembahyang lima waktu, berpuasa di bulan Ramadhan, dan suami redha kepadanya. Haa… kan mudah tu. Tapi, mudah dikatakan, tak semestinya mudah dilaksanakan kalau si suami pun tak menjalankan tanggungjawab seperti yang diamanahkan oleh Allah.

Tak kurang juga mereka yang merasakan perkahwinan itu menyusahkan. Membanyakkan kerja. Memeningkan kepala. Memberatkan tanggungjawab. Dan lebih teruk perkahwinan menjadi punca permusuhan manusia. Kenapa ini berlaku? Haa… tu kena tanya diri orang yang melalui keadaan sedemikian. Adakah mereka mengikut atau melalui jalan-jalan yang baik dalam menempuhi gerbang perkahwinan atau sebaliknya? Jawapannya pasti ada kena mengena dengan kehidupan yang ditempuhi.

Hmm… aku sekadar mengulas apa yang aku nampak dengan kaca mata aku. Bukan yang aku tempuhi. Maklum le, orang bujang tak boleh le nak cakap banyak-banyak pasal bab kahwin ni. Kenapa tetiba aku sentuh bab kahwin ni? Dah nak kahwin sangat ke aku ni? Erk… calon pun takde lagi, jangan nak berangan panjang-panjang.

Sebenarnya, pada hari konvokesyen yang lepas, aku jumpa ramai kawan-kawan yang telah melangsungkan perkahwinan dan akan melangsungkan perkahwinan. Tak dinafikan juga masih ramai yang single seperti aku. Aku tumpang gembira dengan kebahagian mereka. Itu jalan hidup yang mereka pilih. Jodoh mereka telah tiba.

Sekurang-kurangnya dengan perkahwinan, mereka telah menambahkan pahala kerana mengikuti sunnah Rasulullah. Juga menghubungkan tali silaturrahim dua pihak yang sebelum ini tidak pernah kenal mengenali antara satu sama lain. Wahh… besar pahalanya tu. Tu bukan kurang dah tu. Dah banyak yang mereka perolehi.

Aku? Erk… ada juga ke soalan tu? Entah le. Soalan yang paling biasa didengari bila berpapasan dengan kawan-kawan ialah, “eh, honey dah kahwin kan?” “bila nak bagi kad jemputan?” “bila nak kahwin?”. Erk… bila masa pulak aku kahwin? Buat masa sekarang, aku tak nampak langsung sinar-sinar perkahwinan di depan aku. Aku tak cari calon ke? Entah la… Aku takut, aku khuatir, aku gentar untuk menaruh perasaan dan harapan pada sesiapa. Aku takut kalau aku berkenan kat seseorang, tetiba mak dan ayah tak suka. Aku khuatir kalau aku menaruh harapan, aku kelak dikecewakan. Aku gentar kerana aku sedar diri aku terlalu banyak kekurangan.

Biarlah… biarlah masa yang menentukan. Aku telah ada perancangan hidupku buat masa ini. Dan aku akan terus berusaha merealisasikan segala perancangan ini. Cabaran di hadapan belum aku ketahui sebesar mana. Kekuatan yang aku ada kini, belum tentu mampu kupertahankan. Justeru, biar aku terus mencari dan menggapai kekuatan untuk diri sendiri sebelum aku berkongsi kekuatan ini dengan insan lain…

Buat teman-teman yang telah dan akan melangsungkan perkahwinan. Setinggi-tinggi tahniah aku ucapkan. Moga kalian berbahagia hingga ke akhir hayat dan dikurniakan zuriat yang comel dan diredhai Allah. Jalankanlah tanggungjawab berlandaskan syari’at Allah, InsyaAllah kebahagian menjadi milik kalian.

0 comments: