CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, August 15, 2004

13 Ogos 2004

21 Ogos 2004 ni, ada Anugerah Pilihan Utama Nasyid anjuran IKIM.FM di Dewan Utama Pusat Islam, Kuala Lumpur. Kalau tak tempah lagi tiket, boleh dapatkan tiket di meja terbuka pada 18 dan 19 Ogos depan, di hadapan pintu masuk Dewan Utama Pusat Islam. Siaran langsung boleh didengar melalui IKIM.FM. Haa… ni promosi percuma untuk IKIM.FM dan kumpulan-kumpulan nasyid tempatan. Aku sendiri tak pergi pun. Entah sempat, entah tidak nak mendengar siaran langsung. Sebab, masa tu, aku ada kat Johor Bahru, mengikuti satu program TASKI.

Kalau sebelum ni, radio Era ada buat Anugerah Era. Sekarang, satu langkah permulaan yang baik dilakukan oleh IKIM.FM untuk mengetengahkan lagi irama nasyid ke dalam masyarakat Malaysia. Bagi aku, usaha ini perlu dilihat secara positif. Irama nasyid yang telah diketengahkan, aku anggap ia sebagai satu hiburan alternatif. Walaupun mungkin ada golongan yang tidak bersetuju. Takpe la… setiap orang ada pandangan masing-masing.

Aku suka lagu yang ada mesej yang berguna, sesuai dengan melodinya dan suara si penyampai. Dalam industri nasyid kontemporari, aku lihat dah terdapat pelbagai jenis melodi yang diketengahkan bersesuaian dengan pelbagai jenis manusia yang mendengarnya. Mesej yang berguna tetap menjadi perkara utama yang dititik beratkan dalam lagu nasyid.

Kalau ada yang mengatakan… “huh… nasyid sekarang ni sama je, tetap melalaikan” Bagi aku, mesej dakwah yang dibawa dalam nasyid telah memberi sumbangan yang banyak dalam Islam. Cuma, manusia tu ada banyak kelemahan. So, apa jua cara yang manusia lakukan pasti ada kelemahan. Yang sempurna hanya ketetapan syariah Allah sahaja. Kerana itu, dalam Islam ada sistem ijtihad, ijma’ ulama’ yang mana memberi kelonggaran kepada umat Islam merubah sesuatu cara mengikut kesesuaian. Islam juga menegaskan perlunya pengawasan terhadap sesuatu perkara agar tidak melanggar syariah Allah.

Urghh… aku ni, melalut entah ke mana. Apapun, setiap usaha untuk memartabatkan Islam perlu dilihat dari sudut positif dan diambil peluang dengan baik oleh setiap umat Islam.

0 comments: