CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, August 15, 2004

14 Ogos 2004

Kebiasaan aku ketika keseorangan di rumah ni, masuk je rumah, aku terus melepak kat tingkat atas. Kalau turun bawah pun, sekadar untuk ambil air masak. Dan dalam minggu ni, cuma sekali je aku masak. Tu pun, lauk sardin je. Masak ape yang ada. Malas dah nak keluar, beli lauk. Aku habiskan masa lepak dalam bilik. Membelek buku kuliah, mendengar radio. Alaahh.. berapa lama la sangat aku ade kat rumahnye. Sekadar untuk tidur dan berehat seketika sebelum keluar kembali menjalankan tanggungjawab lain.

Pagi tadi, aku rasa terancam. Terancam dengan keselamatan aku tinggal bersendirian di rumah. Pukul 8.30 pagi, aku turun ke bawah untuk keluar memenuhi tuntutan untuk menghadiri program bawah TASKI. Kat tangga aku dah rasa pelik, kenapa depan pintu rumah cahaya terang? Sampai je bawah. Berderau darah aku. Jantung berdetak hebat. Cemas menguasai perasaan. Pintu rumah terbuka luas!!!

Siapa yang buka? Orang? Angin? (malam tadi hujan) Aku cek tombol pintu. Berkunci. Entah sejak bila pintu rumah tu terbuka. Yang pastinya, pukul 10.30 malam tadi, pintu tu masih tertutup. Pantas aku cek seluruh rumah dalam keadaan berdebar-debar. Manalah tahu, kalau ade orang masuk, menyorok kat mana-mana. Mujur rumah aku ade gril. Gril masih berada dalam keadaan yang baik. Tiada tanda-tanda cuba dicerobohi.

Seharian, pelbagai persoalan menerjah benak fikiranku. Sejak bila pintu tu terbuka? Aku tak selak rapat ke, sampai pintu tu boleh terbuka sendiri? Angin kuat ke malam tadi, hingga meniup pintu sampai terbuka luas? Aku tak guna pintu tu. Aku guna sliding door. Bila aku tak tutup pintu tu rapat2? Ke budak-budak yang mengaji kat rumah aku yang main pintu tanpa aku sedari?

Meremang juga bulu roma bila memikirkan keselamatan aku ketika berseorangan. Terbaca pula surat khabar tentang rompakan yang berlaku pada wanita bujang yang kaya. Dahsyat orang-orang sekarang ni. Buat rompakan secara terang terangan.

Moga aku dilindungi dari terjebak dalam perkara yang tidak diingini. Aku berlindung padaMu ya Allah. Sesungguhnya aku hanyalah hambaMu yang lemah.

0 comments: