CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, October 21, 2005

Pengalaman

Aku suka mengajar di KPM. Ia adalah pengalaman berharga dalam hidupku. Mengenal masyarakat. Melihat manusia di luar kelompok aku sendiri. Berinteraksi dengan mereka. Mengajak mereka melakukan kebaikan.

Dan aku dapat rasakan, anak-anak muda di peringkat kolej ini amat memerlukan seseorang yang dapat sentiasa mengingatkan mereka tentang kehidupan dunia dan akhirat. Membimbing mereka ke arah kebenaran. Menggertak mereka tentang noda yang mereka palit pada diri sendiri. Mereka mengharap ade pembimbing yang memahami mereka. Yang dapat menjadi role model buat mereka. Yang mahu berinteraksi mesra dengan mereka.

Mereka bukan sekadar mahukan guru yang hanya mengajar di dalam kelas. Yang sekadar menghabiskan silibus, mendesak supaya mereka belajar bersungguh-sungguh. Mereka mahukan lebih dari itu.

Namun, pelajar-pelajar ini tidak tahu di mana harus mereka cari insan yang boleh membimbing mereka. Mereka tidak tahu pada siapa boleh mereka gantung pengharapan untuk mencari sinar kesedaran yang dapan membantu mereka berubah dari baik menjadi lebih baik. Daripada tiada matlamat kehidupan, ke arah yang lebih terurus. Silap langkah, malah menjerumuskan mereka ke jalan yang lebih berliku dan beranjau yang melukakan diri mereka. Adakala, mereka sendiri tidak sedar keadaan itu.

Kerana itu, perlunya seseorang. Seseorang yang pergi menawarkan diri. Yang sukarela meletakkan diri di kalangan mereka. Menyelami kehendak dan keadaan mereka.

Aku ingin, ingin menjadi seorang sukarelawati. Namun, masaku di KPM terhad. Masa yang yang ada cuma berbaki 10 hari. Ape yang mampu aku lakukan? Apakah sumbangan aku selama ini memadai buat mereka? Ataukah tiada kesan langsung?

Aku cuma aku, seorang hamba Allah yang berusaha membantu masyarakat mencari kebenaran...

0 comments: