CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, April 24, 2004

First time jadi guru..

Baru 2 minggu aku menjadi seorang guru ganti. Inilah first time aku menjadi seorang guru secara formal. Kalau guru tak formal pada adik2 aku tu dah lame dah (lama tak lama pun baru 3 bulan jer). Tapi aku tak tahan jadi guru kat adik aku. Payah nak disiplin kan diorang. Aku dah buatkan jadual pun bukannye ikut. Buat letih aku dok mengejar diorang study tiap kali sampai waktu yang sepatutnye diorang study.

Sampai satu tahap aku terpaksa bawa diorang gi library untuk buat kerje sekolah. Bukan ape, semata2 nak bawak diorang keluar dari suasana rumah. Kat rumah diorang asyik nak main. Haa.. rasakan bile aku bawak gi library. Terpakse le diorang dok tegak kat kerusi. Senyap buat kerje sekolah.

Ok… berbalik pada pengalaman aku jadi guru untuk tempoh 2 minggu. Actually, this is my first job. Aku tak pernah kerje ape2 pun sebelum ni. Tetiba aku kene pule berdepan dengan budak darjah 1. Aarrgghh.. aku ni bukan le jenis sabar dan pandai layan budak. Kat rumah pun aku tak rajin sangat layan adik2 aku yang kecik2 tu. Mak aku pun cakap aku takde talent jadi guru tadika.

First day aku kat sekolah, aku tak tahu nak senyum ke nak buat garang. Nak buat garang, kat rumah pun aku tak le garang sangat. Malah adik2 ade je yang ketawa tengok muka aku walaupun time tu diorang tengah marah. Camne ye nak buat garang? Mak, adik2 kate aku kene tegas. Tapi, tegas tu macam mane ye? Serba salah aku dibuatnya.

Ok, takpe le, hari pertama. Alhamdulillah takde ape2 yang teruk berlaku. Cuma suara aku yang kuat ni teruji lah jugak. Selama ni, aku boleh berbangga tergolong dalam orang yang boleh keluarkan suara kuat. Haa.. sekarang tercabar aku. Mana taknye, aku ganti guru kelas darjah satu yang akhir sekali. Perit tekak aku bagi arahan berpuluh2 kali sehari supaya anak2 murid aku diam dan duduk kat tempat duduk masing2.

Bila aku cakap ngan guru2 senior kat sekolah tu. Depa kata fisrt day kene tegas. Bebudak tuh nak uji sejauh mana diorang boleh mempermainkan guru baru. Kira ok le aku ni. Walaupun first time, anak2 murid aku nampak mcm susah sangat nak kawal, bila masuk hari kedua aku dah mula boleh kawal diorang. Dan diorang ni tak le menyusahkan aku sangat. Cabaran kerja tu biasa le. Kat mane2 pun kene berusaha menyesuaikan diri ngan kerja.

Hari pertama lagi ada yang dah kene rotan ngan aku. Aku suruh diorang duduk diam dan jangan berlari dalam kelas. Kalau berlari, aku pukul kaki dengan rotan. So, aku cakap, aku kene lah buat.

Kesian anak2 murid aku, first day dah kene rotan..


0 comments: