CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, April 24, 2004

Cita-citaku sebenar…

Aku sebenarnya nak sangat jadi pensyarah. Itu cita-citaku sejak di bangku sekolah. Sehingga kini ia tak pernah berubah. Kenapa nak jadi lecturer? Maybe ikut jejak langkah mak aku kot. Dalam diri aku sendiri, aku sebenarnya tak berapa suka @ pandai layan budak2. So, aku tak tahu sangat diorang punya feel dan kehendak.

Tapi masa kat universiti dulu, aku amat suka kalau rakan2 menjadikan aku sebagai tempat diorang mengadu, tempat luah perasaan, dan aku akan ceritakan pengalaman2 aku pada diorang sebagai nasihat (walaupun aku ni bukan le baik sangat & pandai sangat untuk nasihatkan orang). Aku rasa aku dekat dengan golongan remaja. Tapi tak tahu le ape pandangan orang pada aku.

Aku rasa aku lebih dapat menjiwai masalah dan perasaan remaja. Mungkin sebab masa aku remaja, aku tahu dan dapat rasa perasaan aku sendiri. Berbanding masa aku kanak2, aku manelah ingat perasaan aku masa tu. Dan mungkin disebabkan jiwa aku yang sebegini, aku lebih cenderung untuk menjadi seorang pensyarah.

Now, aku jadi guru. Hari-hari yang berlalu aku cuba menyelami sedikit demi sedikit perasaan budak-budak. Kerenah mereka yang suka mengadu. Yang masih belum tahu macam mane nak beradab dengan guru. Alhamdulillah, takde anak2 murid aku, darjah 1 & 2 yang tendang aku ke, tengking aku ke, biadap terhadap aku.

Aku rasa masa nilah masa yang paling sesuai untuk aku memberi input yang baik2 kepada budak2 tu. Supaya besar nanti, mereka pandai menghormati kemanusiaan. Dan inilah tugas aku yang mencabar. Macam mane aku nak sampaikan kat anak2 murid aku tentang ketuhanan, akhlak2 mulia?

Mak kata, aku kena kreatif supaya setiap masa yang terluang tidak dibazirkan begitu sahaja. Maklum le, kat sekolah berapa jam sangat yang ada..

0 comments: