CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, April 26, 2004

Aku nak mengadu..

Aku bengang betul kat sekolah tadi. Mula2 aku tak tahu nak luah kat sape ape yang terpendam dalam hati. Kalau ceritakan dekat cikgu sekolah, tak pasal2 kang jadi gosip pulak. Tapi geram dalam hati tak terkata. Tetiba teringat kat blog. Haaa... aku dah jumpa tempat unuk luah perasaan.

Pagi2 biasanya aku akan makan dulu sebelum sekolah bermula jam 7.30 pg. Tapi pagi tadi aku tak rasa lapar sangat. Aku ingat, beli nasi bungkus kat gerai depan sekolah, nanti ada masa free class 30 minit pukul 9 pg, aku akan makan pagi. Tapi nampaknya rancangan aku gagal. Aku makan pagi pukul 12 tghr. Mungkin perut lapar dan kepenatan berkejar ke sana ke mari menyebabkan emosi aku cepat terusik.

Pagi tadi ada operasi imunisasi krokol dan campak oleh kementerian kesihatan. Terkena pulak masa aku free class. So, sebagai guru kelas, aku kene la tengok anak2 murid aku. Awal2 lagi anak2 murid kelas aku dah disuruh guru HEM supaya beratur di luar kelas operasi dijalankan.

Aku rasa tak berapa betul sangat sistem tu. Sepatutnya lepas satu kelas demi satu kelas baru le tak buang masa. Ni semua pelajar darjah 1 yang ada 4 kelas disuruh beratur. Apa lagi, berterabur le diorang ni bila dah jumpa gu.

Ok, takpe la. Aku pun tak amik pusing sangat. Cuma sakit le sikit buat aku nak jaga murid2 kelas aku. Maklum le kelas akhir sekali. Nakalnya bukan main lagi. Suruh beratur elok2, tahan seminit. Lepas tu tak tahu ntah ke mana barisannya. Dua tiga kali aku suruh buat barisan, last sekali aku biarkan je. Asalkan diorang masih di bawah pemerhatian aku. Guru2 lain nak kate ape2 pun, lantak le. Haa.. cuba diorang yang jaga murid2 aku yang tak makan saman tu.

Murid2 kelas sebelah kelas aku keluar selepas murid2 aku keluar. Sepatutnya guru yang bertanggungjawab ialah guru yang mengajar pada waktu tersebut. Kebetulan aku free, takde kelas, so, aku pun tak care sekali le kelas aku.

Murid2 aku beratur di pintu belakang kelas. Guru mengajar yang bawa. Aku pun tak kisah le sebab aku tengok pintu depan penuh dengan pelajar darjah 2 beratur untuk dapatkan suntikan campak.

Yang aku bengangnye, murid2 kelas aku dah beratur awal lagi. Tetiba guru kelas sebelah dah bawa murid2nya yang sebelum tu beratur belakang murid2 aku ke pintu depan. Masya Allah... Bengangnye aku. Aku tahu le aku ni guru baru dan tak tahu saluran mana yang perlu guna untuk bawa anak murid aku. Guru senior yang mengajar kelas aku waktu tu pun, buat dek je, jadi aku ingat lepas ni dia akan handle le murid2 aku.

Aku tahu le aku ni budak baru belajar. Tapi jangan buat aku macam ni. Kalau orang korang dipotong ketika berbaris bayar bil pun tentu korang marah. Haaa... ni kene potong dek 30 orang. Aku kesian anak murid aku yang dah berpanasan. Aku pun dah tak boleh kawal supaya diorang duduk diam.

Kalau aku salah pintu, sepatutnya beritahu aku. Kalau dah tiba giliran kelas aku, tegur le aku. Aku tak berganjak sebab aku tengok kat jururawat2 tu masih ramai pelajar2 kelas lain. Kalau aku masuk juga kelas tu, akan menambahkan lagi keserabutan dalam kelas tu. Baik le aku bebaskan anak2 murid aku main kat luar dulu. Sekurang2nya perasaan takut nak kene suntik berkurangan.

Sebenarnya sejak awal masuk sekolah tu lagi aku dah tak boleh pegi ngan guru kelas sebelah tu (kak xxx). Aku selalu perasan kak xxx pandang selalu pandang aku semacam. Dia macam tak suka aku je. Dan selalu sindir aku seolah-olah aku tak pandai buat kerja. Ada ketikanya kalau aku bercakap dengan dia, dia buat tak tahu je.

Aku memang tak suka layan perasaan aku yang macam tu. Sebab aku tahu, selagi aku tak kenal dia, aku tak boleh menilai dia. Tapi tu le hati ni. Tak reti2 nak bersabar dengan kerenah manusia. Tu pun secara luarannya aku ni kira sabar le.

Tapi bila dah sampai tahap ni, aku rasa aku kene luahkan perasaan tak enak aku ni. Aku amat sedar yang aku ni tak pandai. Tapi kalau ada orang yang memperbodoh-bodohkan aku, aku cukup tak suka. Aku adalah seorang manusia yang terbuka, yang boleh terima sebarang teguran dan ajaran yang amat aku alu2kan.

Aku tak suka orang perlekehkan aku. 'Ala.. dia tu orang baru. Mana dia tahu.' Haa.. kalau dah tahu aku ni orang baru, ajar le aku, tegur le aku. Kadangkala aku juga tak nampak @ tak tahu apa yang aku tak tahu. Tapi selagi aku nak tanya, aku akan tanya.

Bagi aku, tak kira aku ni orang baru ke orang lama ke. Kalau sesuatu tugas tu adalah tanggungjawab aku, maka aku akan melakukannya sebaik mungkin. Tapi tentu le kena ada bimbingan, bantuan. Aku bukannya tahu segala-galanya.

Aku tak suka pada sikap memandang orang lain lekeh, tapi tak pernah nak tanya, nak bimbing, nak tegur orang tu terhadap kesilpan2nya dan tugas2nya.

Perlu ke aku pegi jumpa kak xxx secara berdepan untuk berbincang dengan dia apa yang dia tak setuju dengan aku, dan apa yang aku tak setuju dengan dia? Sebelum ni aku abaikan apa yang aku rasa sebab aku terima semua manusia ada kelebihan dan kekurangan tersendiri. Setiap manusia memiliki perangai tersendiri. Tapi aku taknak terus hidup dalam berperasangka. Sepatutnya aku dan dia boleh sentiasa berbincang. Kami sama2 guru kelas tahun 1.

Emosional ke aku ni? Bukan tu je yang berlaku kat sekolah tadi. Ade le dua tiga perkara lagi yang buat aku bengang. Bila dicampur2 jadi le aku seorang yang sabar. Perasaan bengang hanya dalam hati. Aku tak mengamuk pun. Cuma dalam hati aku ni pelbagai perbincangan sedang berlangsung.

Wow.. panjangnye entry aku kali ni. Ntah ape2 le yang aku luahkan kali ni. Lantak le...

0 comments: