CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, February 19, 2009

Gingivitis

Setelah memiliki seorang anak, barulah aku tahu betapa pentingnya mengetahui, mencari dan mendapatkan maklumat tentang kesihatan. Sebagai bonda, aku kena bersedia untuk mengahadapi pelbagai masalah kesihatan anak-anak lebih dari sekadar demam, selesema dan batuk sahaja.

Semasa kecil, 'Aqilah menhadapi masalah pada kulit mukanya. Pipinya merah dan merekah. Sedih melihat dia menggaru dan tidak selesa. Kata orang, terkenan kenan susu. Dan macam-macam lagi yang orang cakap. Ubatnya tradisional. Manalah aku nak cari. Dan aku sendiri tak gemar sangat nak mencari daun-daun ubatan tradisional yang aku memang tak kenal.

Bila pergi klinik untuk cek kesihatan 'Aqilah, misi kata biasalah tu. Lama-lama nanti hilanglah. Alhamdulillah... bila pakai satu krim yang disyorkan oleh jiran kami, merah dipipi semakin hilang. Usia 'Aqilah 2 tahun lebih ni, nampaknya dah tak naik merah di pipi walaupun dah lama berhenti pakai krim tu.

Dan bila 'Aqilah hampir 2 tahun barulah aku tahu bahawa 'Aqilah ada Ekzema Otopik. Kulitnya sensitif, ada alahan dan mungkin akan dapat athma. Rupa-rupanya merah di pipi 'Aqilah masa kecil adalah kerana Ekzema. Jahilnya aku. Selama ni memang tak tahu langsung tentang Ekzema. Sekarang barulah tahu sikit-sikit.

Dan semalam, aku tahu satu lagi penyakit iaitu Gingivitis. 'Aqilah demam sejak hari Jumaat lalu (13 Feb). Dalam masa yang sama, dalam mulut dia tumbuh banyak ulser, termasuk kat dalam tekak. So, dia tak telah air liur, minum air dan hisap susu kena paksa. Taknak makan sampai hari ni.

Semalam (Rabu), dia dah tak demam dan aku tengok ulser kat mulut dia dah beransur pulih. Tapi dia still kemam mulut, taknak makan. Masa aku berus gigi dia, gusinya berdarah. Aku tengok gusinya bengkak. Confiuse jugak. Nak bawa gi klinik ke takyah? Akhirnya kami bawa 'Aqilah pergi klinik.

Hasilnya doktor kata : 'Aqilah kena Gingivitis. Disebabkan kurang vitamin C dan mungkin giginya nak membesar. Doktor bagi ubat sapu pada gusi dan vitamin C. Kesian 'Aqilah. Gusinya sangat sensitif. Tengah tido pun boleh berdarah. Masa aku sapu ubat kat gusi dia (setelah berhempas pulas membuka mulutnya) gusinya berdarah jugak.

Hope dan doa bonda agar 'Aqilah kembali sihat dan ceria sokmo.

0 comments: