CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, February 27, 2009

Layanan

Melayan suami bukan bermaksud si suami mengada-ngada atau melayan kehendak seksual suami semata-mata. Layanan itu luas maksudnya. Ia merangkumi pelbagai perkara termasuk :-

1. Memasak untuk suami
2. Menemani suami makan
3. Mendengar keluahan, cerita suami
4. Berkongsi cerita dengan suami
5. Berhias diri untuk suami
6. Mengawal kemarahan atau rasa sakit hati terhadap suami
7. Memaafkan suami
8. Menemani suami membuat kerja, menonton tv, membaca
9. Menjaga harta suami
10. Melakukan perkara yang menyenangkan hati suami (termasuk tidak banyak membebel, meninggikan suara dan bercakap kasar)

Banyakkan kena buat? Tu belum termasuk dengan anak-anak. Mana nak layan anak-anak yang bermacam-macam kerenah. Tapi, kerana tugas yang besar dan berat itulah membuatkan seorang isteri mudah untuk masuk syurga dari mana mana pintu, dengan syarat ikhlas, beriman dan mematuhi syariah Islam.

Habis tu, tak perlu menguruskan hal rumah tangga seperti mengemas, membasuh pakaian dsb? Perlu, jawapannya. Kerana ia merupakan antara cara bagi menjaga harta suami dan menyenangkan hati suami. Tapi tanggungjawab tersebut boleh dikongsi bersama anak-anak, suami dan orang lain.

Sedarlah, kita adalah manusia yang lemah. So, tak salah meminta tolong dari sesiapa sahaja sekiranya kita tidak mampu melakukan sesuatu perkara.

"Abang, tolong honey angkat pinggan mangkuk ke dalam sink ye, terima kasih"
"Abang, tolong honey lapkan meja ye lepas ni, terima kasih"
"Abang, abang baik kan? Tolong honey jemur kain ye, terima kasih"

Tapi, tengoklah situasi. Kalau suami pun sibuk tak menentu dan kita mampu buat sendiri. Buatlah sendiri. Kalau tak mampu juga, boleh ditangguhkan perkara yang kurang penting.

2 comments:

Anonymous said...

assalamualaikum, honey744, thanks for this short note on mariage, very interesting and touching. tazkirah yg mantap utk seorang isteri :)

honey744 said...

wa'alaikummussalam

sama-samalah kita berkongsi maklumat dan pengalaman. mungkin ada yang dapat membantu kita menjadi lebih baik.