CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, February 28, 2009

Ikhlas Membuah Bahagia

Hati yang ikhlas akan membuah bahagia. Tak percaya?

Okey, cuba buat sesuatu perkara yang selama ini mungkin membuat hati kita memberontak. Contohnya, kerja kerja di pejabar yang bertimbun, kerja rumah yang tidak akan berhenti selagi hidup, melayani kerenah anak dan suami dalam keletihan.

Kali ni, tarik nafas, tenangkan diri, ikhlaskan hati melakukan kerja tersebut bagi mendapatkan redha Allah. Allah suka pada orang yang melaksanakan tanggungjawabnya. Allah suka pada isteri yang menjaga harta suaminya dan menggembirakan suaminya. Allah suka pada ibu yang sayang kepada anak-anaknya dan mendidik mereka menjadi anak yang soleh.

Bila kita ingat bahawa segala yang kita lakukan Allah suka, dan kita ikhlas untuk mendapatkan redhaNya, maka kita akan lakukan perkara tersebut dengan gembira tanpa ada rasa sakit hati dan tertekan.

Mungkin usaha kali pertama menjadi, tapi tidak berterusan. Cuba lagi untuk ikhlas dalam segala perbuatan. InsyaAllah, dengan usaha yang berterusan, kita dapat menjadi seorang hamba yang ikhlas melakukan sesuatu perkara hanya kerana Allah.

Inilah yang berlaku pada para ulama' silam seperti Sayyid Qutb, Hassan al-Banna, Imam al-Syafi'e, Ibn Taimiyah. Walaupun mereka disiksa, dipenjara, disekat, tetapi mereka tetap teguh menjalankan dakwah Islam. Kenapa? Kerana mereka bahagia melaksanakan dakwah Islam demi mendapat redha Allah, walaupun ada manusia yang membencinya.

0 comments: