CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, April 28, 2004

Life is go on seperti biasa..

Hahaha... :-D malam tadi terbongkar rahsia bahawasanya bukan aku sorang je dalam adik beradik yang menghadapi pemberontakan jiwa di alam remaja. Pecah tembelang adik2 aku. Ade yang hingga rasa nak lari dari rumah. Kih kih kih... Dasyat juga rupanya penangan jiwa remaja bila tidak dibatasi atau dikuasai dengan ilmu dan agama.

Tak hairanla bila akal kurniaan Allah tidak digunakan dengan sebaiknya untuk memikirkan baik dan buruk sesuatu perkara, tiada landasan agama untuk berpegang, ramai remaja yang mempersia-siakan usia muda daripada beramal dan berbakti. Sebaliknya mereka lebih terpedaya dengan hasutan hawa nafsu yang sentiasa menyuruh meluahkan perasaan 'memberontak' tu.

***********************************

Aku paling suka mengajar Pendidikan Seni. Bukan sebab pelajaran tu paling mudah. Tapi, kerana aku amat suka melihat anak2 murid aku begitu excited bila time pend. seni. Diorang gembira sehingga melompat-lompat bila melihat kelibat aku. Aku pun dari jauh dah tersenyum lebar melihat gelagat mereka.

Kalau ikutkan, masa pendidikan seni, suara aku hampir hilang ditelan dek suara anak2 murid aku yang asyik bertanya. "Mu'allimah, buat mcm ni ke?" "Mu'allimah, tak reti la nak buat." Dari segenap penjuru kelas akan kedengaran laungan frasa2 tu. Macam mane nak reti buat. Aku tak dan lagi nak terangkan camne nak buat. Ataupun kekadang, aku dah berpuluh-puluh kali terang benda yang sama, diorang still tanya untuk dapatkan ke'konfidenan'.

Ada 3 kelas yang aku ajar pend. seni. Setiap kelas ada tahap kreativiti masing2. Aku suka melihat mereka meluahkan kretiviti masing-masing melalui cara melukis, mewarna, melakukan kerja2 seni yang aku suruh. Dan, mereka punya kreativiti kekadang lebih baik dari aku. Gelagat2 mereka membuatkan aku tersenyum sendirian. "Haa.. pandai pun." puji aku pada anak2 murid.

Kekadang datang persoalan di hati aku. Bagaimana cikgu2 lain boleh bertahan dengan kerenah murid kelas yang aku jaga terutamanya? Aku sendiri kadang2 rasa tak tahan. Kesian kat suara aku. Aku tak pernah le lagi rasa marah kat bebudak tu. Tapi aku rasa geram dengan diorang ni. Dah puas aku melaung supaya duduk diam, tahannya tak sampai lima minit. Aku ke yang tak pandai mengambil perhatian murid2 aku?

Antara sekolah menengah dan sekolah rendah, mana yang lebih susah untu dididik? Antara darjah satu dengan tingkatan satu, mana lebih susah untuk dididik? Aku bukan maksudkan pelajaran yang ada dalam sukatan. Tapi, menDIDIK dalam erti kata kemanusiaan.

0 comments: