CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, August 15, 2004

11 Ogos 2004

Sepi… sunyi… kosong… bisa membunuh. Erk… kenapa sampai macam tu? Minggu ni, adik aku yang tinggal bersama aku di Shah Alam ni, bercuti di kampung sempena cuti pertengahan semester. Tinggallah aku keseorangan di rumah teres dua tingkat ni. Balik mengajar keseorangan, malam juga keseorangan. Hanya bunyian dari radio menjadi peneman tanpa rakan serumah, tanpa mak dan ayah, tanpa keriuhan adik-adik.

Kesunyian ini membunuh semangatku untuk menyiapkan assignment, membunuh selera aku untuk bersantap memenuhkan perutku yang semakin diisi angin, membunuh kerajinan aku untuk memasak, membunuh keceriaan hidup seharianku. Yang tinggal adalah perasaan kosong, tanpa semangat, tanpa kekuatan. Kekalutan ini menyebabkan aku lebih banyak menghabiskan masa dengan membuta. Sedang tugas yang menanti menuntut aku mengorbankan segala tekanan.

Arghh… aku tak boleh terus begini. Semangat mak dan ayah patut bersamaku sentiasa. Kecerian adik-adik mesti terus terngiang di benakku. Jadikan potret bagi mengembalikan kekuatan. Yaaa… aku tak boleh selemah ini, menyerah pada kekalutan jiwa. Ingatkan harapan mak dan ayah. Kenangkan kehidupan adik-adik. Huh… takkan aku mengorbankan segala harapan keluarga. Tidak sekali-kali, tidak.

Di sebalik hidupku, di situ keluarga menjadi pemangkin. Di sebalik keteguhan seorang ibu, ada anak-anak menjadi kekuatan. Di sebalik kejayaan anak-anak, ada ibubapa sebagai pendorong. Di sebalik kehidupan seorang suami @ isteri, ada isteri @ suami menjadi tunjang kekuatan. Di sebalik kehidupan kita semua, ada insan yang menjadi sumber inspirasi. Siapa kata manusia boleh hidup berseorangan. Malah, kerana keseorangan, manusia menjadi hilang akal, hilang pertimbangan.

0 comments: